• Header Jos 1
  • Header Jos 6
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

Vanmorgen wakker geworden met een zonsopkomst en een redelijk heldere hemel en dus goede hoop op een mooie dag!

Op 3km van ons hotel ligt de Skogafoss en daar waren we gistermiddag al op geweest, maar daar vlak bij ligt het Skogar museum en daar wilden we beginnen met het kleine openluchtmuseum aldaar, maar die was nog niet open. Snel even een paar plaatjes over de heg gemaakt en daarna weer de auto ingestapt, want we hebben een vol programma vandaag.

Gistermiddag waren we dus nog hier boven en hebben, door de laaghangende bewolking, nooit gezien dat hier al een gletsjer ligt en dat verbaasde ons zeer. De volgende stop ligt maar iets verder en dat is de Solhiemajokul gletsjer en daar zijn we naar toe gewandeld.

Schuin tegenover deze gletsjer ligt de volgende parkeerplaats en vanaf daar is het bijna 4km lopen naar het strand van Solhiemasandur en het aldaar gelegen vliegtuigwrak van een Amerikaanse Dakota, die daar in 1943 gecrashed is. Het bezoek aan dit wrak stond heel erg hoog op mijn verlanglijstje en dus lekker die kant op gewandeld.

Ik had mij voorgenomen om iets stouts te gaan doen als ik ooit bij dit wrak zou komen en dus moest het er nu van gaan komen!

Het plaatsen van een AOG sticker was een absolute must en hij zit er nu op en hopelijk blijft deze nog wel even zitten totdat weer en wind deze wel weer zal verwijderen. Of iemand anders......

Na de 4km terug gewandeld te hebben zijn we weer in de auto gestapt om verder te gaan, want we zijn in tijd al een stukje onderweg vandaag, maar in kilometers zijn het er nog maar 6.... Volgende stop de Dyrholaey rots.

Het wandelen op en rond deze rotspartij was heerlijk en na een tosti te hebben gegeten in Vik zijn we echt door gaan rijden, want het is al 14.30 uur en we hebben nog bijna 200km te gaan vandaag.

Albertjan reed en ik maakte af en toe een plaatje door de voorruit of zijraam en zo reden we hier voorbij de kleine waterval van Foss A Sidu en in 1 stuk door naar Skaftafel en hier even gestopt ter orientatie voor morgen, want we gaan nu door naar de Jokursalon voor een korte stop en dan door naar Hofn voor het avondeten en de nacht.

Morgen eerst terug rijden naar de Skaftafel en vanaf daar gaan we weer rustig aan deze kant op rijden en alles rustig bekijken. De weerberichten zijn goed voor de woensdag.

Hier gaan we morgen nog veel meer van genieten en dit was nog maar even een voorproefje!

Het laatste stuk naar Hofn was goed te doen en toch nog redelijk op tijd bij de slaapplaats aangekomen.

Wij hebben een deel van het bovengedeelte met balkon op het westen met uitzicht op de gletsjers en het lokale vliegveldje. Meer heb ik niet nodig....