• Header Jos 1
  • Header Jos 6
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

Dag 2 van onze reis was de Inner Golden Circle en door richting Vik. Vandaag dus de dag waarop we de meeste andere toeristen nog tegen zullen gaan komen en vanaf morgen gaat het wat rustiger worden onderweg. Na een simpel maar goed ontbijt bij Snorri zijn we iets later als gewenst vertrokken en noordoostwaarts Reykjavik uitgereden naar onze eerste stop en dat werd Pingvellir park. Daar aangekomen begon het grote genieten meteen, want wat is het hier ongelofeloos mooi zeg! We zijn lekker rond gaan wandelen en gaan genieten van alles wat hier te beleven is. De scheuren in de aardkorst tussen de 2 tectonische platen die hier 2cm per jaar verder uit elkaar schuiven en het meer en steile rotswanden.

Deze geul wordt dus elk jaar 2cm breder. We zijn hier dus best lang gebleven en nadat we ook beneden langs het meer gewandeld hadden zijn we weer verder gegaan naar Laugarvatn en omgeving en voor het plaatje met kuuroord heb je nog een afslag naar een rotspartij waar vroeger nog in kleine huisjes in de rotsen gewoond werd. we hebben hier even rondgekeken en een bakkie koffie gedronken bij dit kleine museum.

Langs dit meer zitten de kuuroorden en hierna nog even bij een kleine waterval langs de weg gekeken en toen weer in de toeristenstroom meegegaan naar Geysir.

Hierna is het nog een klein stukje door rijden naar de grote Godafoss watervallen en die waren ook waanzinnig mooi.

Vanaf de Godafoss watervallen moet je erst een klein stukje terug om dan linksaf te kunnen richting Fludir en het tweede deel van onze rit van vandaag. We lopen ongeveer anderhalf uur achter op schema en jammer dan, want we gaan ons niet haasten. Op het stukje terug rijden zagen we in de verte de Strokkur nog weer een pluim stoom uitblazen  en die is duidelijk te zien boven de rode auto.

Na deze wat kleinere waterval zijn we doorgereden naar onze laatste tussenstop voor vandaag, de Seljalandfoss watervallen. Helaas was het bij aankomst een stuk slechter weer geworden en moesten we het met laaghangende bewolking doen en motregen.

Nu is het nog 26km rijden naar onze overnachtingsplek voor de komende 2 nachten en die ligt naast een aparte rots en net voor de toerit van de Skogafoss waterval.

Morgen ook een druk programma voor de boeg, want in dit deel van IJsland is zo veel moois te zien! Na het inchecken heerlijk in het restaurant gegeten met uitzicht op de bergen achter ons en zo konden we terugkijken op een hele mooie dag en dat er maar nog meer van deze mogen volgen.