• Header Jos 1

foto-jos.nl

Skiathos 2014

SKIATHOS 2014

Het eilandje Skiathos staat al jaren op mij verlanglijstje om eens te bezoeken en omdat ik niet veel geld wilde gaan uitgeven aan de vakantie in 2014 leek mij dit het ideale moment om deze in te gaan plannen en dus de voorbereidingen in 2013 begonnen en in januari 2014 geboekt bij Freek. Vertrekdatum staat gepland op donderdag 19 juni en de terugvlucht op 26 juni en dus 8 dagen onderweg in totaal. Het boeken was nog niet zo gemakkelijk geweest, want maar twee touroperators accepteerden alleengebruik van een kamer en dus was de spoeling dun. Hotel Alkyon lag op de beste positie van de twee mogelijkheden en dus die gekozen.

Op dag 1 ’s ochtends vroeg door zus Marijke opgehaald en netjes bij de vertrekhal afgezet en meteen ingechecked en naar de koffiebar gelopen om lekker onderuit te gaan zitten en te wachten op het tijdstip om naar de gate te gaan en aan boord te gaan van de Transavia kist voor deze vlucht en dat was de PH-XRC en daar had ik nog nooit mee gevlogen en dus ok.
We zouden gaan starten vanaf de polderbaan en dus had ik da camera gereed om de start te gaan filmen en hopelijk mijn huis vanuit de lucht te kunnen gaan zien. Helaas vlogen we ter hoogte van het noordzeekanaal al de wolken in en dus wederom geen blik op het huis en tuin vanuit de lucht. Eens gaat het lukken. We vlogen de Koln-Frankfurt-Budapest route en vanaf daar via Kavala boven water richting het eilandje Chios voor een tussenstop van een dik half uur. De landing was kort en heftig en zo ook de start vanaf deze korte baan en op Skiathos zal het niet anders gaan en na een vlucht van 40 minuten hingen we voor het eiland en maakten we de lange rechterbocht om zo op te lijnen en de landing via de baai in te kunnen gaan zetten en na een heftige klap op de grond meteen vol in de ankers gegaan en met veel geweld snel tot stilstand gekomen en op de baan gekeerd. Eenmaal uit de kist voel je meteen de warmte buiten en ga je het stationsgebouw in alwaar na 5 minuten wachten de koffers al binnenkomen en je meteen daarna door kan naar buiten alwaar de touroperators al klaar staan om je op te wachten en met de bus verder over het eiland rond te brengen naar de desbetreffende hotels en voor mij was dit dus een rit van enkele minuten tot aan het busstation dat vlak voor het hotel ligt.
Met de koffer in het bezit naar binnen gewandeld en mij bij de receptie gemeld en een schone blondine begroette mij openlijk en na het afgeven van mijn voucher en paspoort kwam er meteen iemand aan die mij verder begeleidde naar mijn kamer en dat nummer 111 en dat bleek de begane grond te zijn en dus geen uitzicht op de baai en dat was wel jammer en ik hoorde later dat bijna alle Hollanders in deze vleugel gevestigd worden en de Engelse pensionado’s de mooiste plekken krijgen. Helaas pindakaas en het maakt verder ook niet zoveel uit, want je brengt toch maar weinig tijd op de kamer door.
Even onderuit op bed gelegen en daarna de camera om de nek gehangen en als toerist het stadje in gelopen richting de haven en daar lekker wat plaatjes gemaakt en meteen een paar flesjes koud water gekocht, want die heb je daar wel nodig.
Het was ongeveer 26 graden en prachtig weer en het was gezellig druk op straat. Na een eerste lus langs de twee havendelen terug gelopen naar het hotel en meteen doorgegaan naar de kop van de landingsbaan en daar loop je in 10 minuten naar toe. Ook hier even rondgekeken en gezien dat het morgen, als daar de vliegtuigen binnen zullen gaan komen en vertrekken, het erg gaaf zal gaan worden. Weer terug gelopen naar het hotel en onderweg loop je langs de strip en dat zijn een serie van restaurants aan het water en ik heb even losjes gekeken naar de menukaarten die langs de weg geplaatst waren en er twee gezien waar ik die avond wel wilde gaan zitten. Eenmaal terug in het hotel een heerlijke douche genomen en de bezwete kleren buiten opgehangen om te drogen en meteen even de kamer goed bekeken. In de afgelopen 2 jaar is dit hotel grotendeels gerenoveerd en juist bij het woord grotendeels ligt het verschil tussen een volledige renovatie en prutswerk en het laatste is toch wel een beetje van toepassing op dit hotel. Ze zijn met de beste bedoelingen begonnen en hebben her en der wat bochtjes afgesneden en dingen niet gedaan en zo krijg je een rommelige renovatie. De badkamer is netjes opnieuw betegeld en het sanitair is allemaal vervangen, maar dan is het deurkozijn en de deur niet aangepakt en die zijn volledig verrot…….. en de afwerking tussen de opgeknapte delen en de rest is gewoonweg overgeslagen. In de kamer een nagelnieuwe airco met afstandbediening en nog de oude buitenverlichtingslampje aan de muur, maar alles werkt en is schoon en dus verder geen klachten over de kamer. Het uitzicht buiten is tegen een witte muur aan met wat begroeiing en een ligbed op het gras ervoor. Nadat ik de eerste foto’s even op de pc overgezet had ben ik gaan wandelen de strip op en bij het eerste restaurant waar ik eventueel wilde gaan zitten waren alle tafeltjes aan het water reeds bezet en de tweede, die daar net voorbij ligt, nog niet en daar ben ik gaan zitten en deze toko heet Bakaliko. De bediening was redelijk en het eten goed en het uitzicht erg mooi en ook al was het later druk op dit terras, ik kon gewoon aan het tafeltje aan het water blijven zitten en nog een biertje bijbestellen en genieten van het uitzicht en dit gaf mij een goed gevoel. Na het eten nog een rondje gelopen door het stadje en daarna naar het hotel terug gegaan om de foto’s op de site te gaan zetten en nog iets te drinken aan de bar en de wedstrijd van Engeland tegen Uruguay gekeken alvorens te gaan slapen.

Dag 2 begon met het thuiskomen van een aantal dronken Engelsen, die midden in de nacht terug kwamen in het hotel en hun verlies tegen Uruguay hadden weg gedronken….
Op tijd wakker en goed geslapen en naar het dakterras gegaan, alwaar het ontbijt genuttigd kan worden met het geweldige uitzicht dat daarbij geleverd wordt. Het ontbijt is in buffetvorm en ziet er goed uit, maar niet spectaculair.
Na lekker gegeten te hebben de spullen gepakt en naar de kop van de baan gewandeld om “klein Sint Maarten” te gaan aanschouwen en mij daar opperbest vermaakt deze ochtend. In de loop van de middag was het klaar en stonden er nog twee vluchten gepland voor later in de middag en ben ik met een Hollands stel terug gewandeld naar het hotel en na het thuisbrengen van de fototas weer even naar Bakaliko gewandeld voor de lunch en een lekkere hamburger gegeten op het terras aan het water met alle visjes naast je in het water. Dit is toch wel een heerlijk vakantiegevoel hoor!
Na het ledigen van de kaarten op de pc weer het stadje in gewandeld en lekker rondgekeken en genoten. Eenmaal terug in de kamer hoorde ik een vliegtuig aankomen en ineens hoorde ik deze een doorstart maken en keek even snel buiten en zag een voor mij onbekende kist weer stijgen en rondgaan en dus meteen de camera gepakt en naar het dakterras gegaan om de volgende landingspoging te kunnen gaan bekijken en vanaf het dakterras foto’s gemaakt van deze vreemde kist en van de Thomson kist die daar een stukje achteraan vloog. Daarna maar weer de fototas gepakt en naar de kop van de baan gewandeld om beide kisten te zien bij het vertrek en die vreemde bleek een Smartwings kist te zijn die ze vanuit Canada gehuurd hadden en dat was een mooie kist voor mij om te platen. Na het vertrek van de Thomson kist weer terug gewandeld naar het hotel en vervolgens weer bij Bakaliko op het terras gaan zitten voor het avondmaal en ik werd daar vrolijk begroet door het personeel en dat is altijd leuk! Weer op een plekje aan het water gaan zitten en heerlijk gegeten. Achter mij zat een ander Hollands stel en daar nog even rustig mee zitten praten en bij hun aan het tafeltje gaan zitten, zodat mijn tafel vrij kwam voor wachtende gasten en dat werd zeer gewaardeerd door het personeel. Een geweldige dag gehad en genoten van de starts en landingen zo dicht voor je neus en camera!

Dag 3 was ik eigenlijk van plan om een boottocht te gaan maken, maar toen ik mij bij de door mij uitgekozen boot melde kreeg ik te horen dat ze dead dag niet zouden gaan varen van wege de hoge golven achter het eiland. Gisteren had en het een tijdje lekker verfrissend gewaaid, maar daardoor waren er wel golven ontstaan tussen de eilanden en als en schipper besluit om niet uit te varen geeft dat wel te denken. Andere boten waren volgepakt met passagiers en klaar om te vertrekken en dus moest ik een keuze maken en besloot om een plekje te reserveren voor de zondag en deze dag wat anders te gaan doen. Ik ben weer gaan wandelen en de berg achter het stadje een stukje gaan beklimmen tot aan de klokkentoren en vanaf daar heb je een mooi uitzicht op Skiathos en het was al snel erg warm en dus besloot ik lekker in de schaduw op het terras van de Amaretto spotters bar te gaan zitten en te gaan genieten van de Scandinavische invasie en dat betekend dus 6 SAS kisten die binnenkomen en weer weg gaan deze dag. Het was gezellig druk op het terras met veel Engelsen en een paar Hollanders en we hebben heerlijk zitten kletsen en af en toe allemaal naar buiten als er weer een kist binnenkwam of weg ging. Lang zitten praten met een Engelse spotter die daar in de zomer woont en werkt en hij heeft samen met een kameraad onder de baan gestaan toen de Air Italy kist daar te laag binnenkwam en de beelden van de kist zo vlak over het hoofd van de filmer waren van hem. De foto die hij gemaakt had van de landing van de XRC waarmee ik op de donderdag binnen was gekomen gaat hij mij nog toe mailen. Aan het einde van de middag weer terug gewandeld naar het hotel voor een heerlijke douche en even onderuit op bed en daarna naar de bar gegaan voor een pilsje en de foto’s verwerkt en daarna weer naar Bakaliko gewandeld voor het avondeten en toen ik aan kwam waren alle tafels aan het water bezet en werd mij gevraagd even aan de bar plaats te nemen tot “mijn” tafeltje vrij kwam en na 10 minuten kon ik weer aanschuiven en genieten van een heerlijke Beef Stifado en dat was een mooie afsluiting van deze dag.

Dag 4 op tijd ontbeten en naar de haven gewandeld, alwaar de boot al erg vol was en er alleen nog maar een plekje op de voorsteven vrij was en daar had ik geen probleem mee, want daar wilde ik toch al gaan zitten. Goed ingesmeerd en het ruime sop gekozen. De eerste stop was een rotspunt van het eiland Skopelos alwaar een deel van de film Mamma Mia opgenomen was en via een kleine baai werden we aan land gebracht door een kleine zodiac boot en konden we de rots beklimmen via een steile wand met trap. Na de pauze alhier zijn we doorgevaren naar Skopelos haven en daar kregen we ook een uurtje om rond te wandelen en ik zag in de haven een Nederlandse zeilboot liggen en ik begroette de eigenaar aan boord en heb even met hem staan praten en twee dagen later zag ik dezelfde boot weer liggen in de haven van Skiathos.
Toen we weer onderweg waren zijn we even bij een Cave gestopt om te kijken en dit was de eerste keer dat de kapitein dit probeerde en er bleek voldoende water onder de kiel te staan om hier dichtbij te kunnen komen en daarna was het weer door naar de achterkant van Skiathos en het beroemde strandje van Lalaria met de geslepen pebbles en de open rotspartij met grotten. Hier heerlijk op het strand gezeten en genoten van zowel het uitzicht als het geluid van de zee over deze steentjes. Op het moment dat we vanaf de kant van Skopelos weer over zouden gaan steken naar Skiathos had ik al wat bewegingen gezien in het water die volgens mij van dolfijnen afkomstig waren en toen we net weer op de boot waren vanaf Lalaria zag ik het weer en toen ook dolfijnen en dus had ik gelijk. Helaas te ver weg en even later weer twee dolfijnen gezien en dan is het jammer dat de kapitein niet even van koers veranderd naar deze beesten toe en stug doorvaart onderweg naar huis en dat is iets dat ze in Canada echt nooit zouden doen! Dit zijn net de krenten in de pap waarmee je veel goodwill kunt krijgen als uitbater van tours, maar helaas. Na terugkomst in de haven terug gegaan naar het hotel om te douchen en de foto’s te verwerken en toen maar weer bij Bakaliko op het terras gaan zitten voor het avondeten en lekker op tijd aan de bar gaan zitten voor de avondwedstrijd van het WK voetbal onder het genot van een koud pilsje.

Dag5 en vandaag ga ik een Quad huren om daarmee lekker te gaan toeren over het eiland en na deze afgetankt te hebben lekker gaan rijden langs de kustweg tot aan Koukonaris beach en Bananas en even gekeken bij het hutje mutje zonbaden van vakantiegangers zonder hobbies………
Daarna weer terug gereden tot aan de achterkant van Skiathos en via het vliegveld de afslag naar boven genomen en de berg achter het stadje beklommen en vanaf de top heb je een mooi uitzicht op Skiathos en ik kon de binnenkomst van een vliegtuig nog mooi filmen van boven af. Even verderop de afslag naar Il Kastro genomen en de steile afdaling gemaakt naar deze oude en historische plek op het eiland en vanaf de parkeerplaats de wandeling naar de top gemaakt en met een heel nat shirt daar aangekomen en na de slopende wandeling terug omhoog naar de parkeerplaats even bijgekomen en de klim met de Quad gemaakt terug naar de heuvelrug en door naar het vliegveld voor de lunch bij Amaretto en vervolgens nog even rondgetoerd door de omgeving van het vliegveld. Aan het einde van de middag de Quad weer ingeleverd bij de verhuurder en ik moet zeggen dat dit een leuke ervaring was en dat Quadrijden best wel even aanpassen is, want als je niet meehangt in de bochten ga je gewoon rechtdoor……
Eenmaal terug in het hotel de plek ingenomen in de lounge met een koel biertje en gestoken in het oranje de wedstrijd van het Nederlands elftal bekeken en gezien dat we deze wonnen vooral de Engelsen waren erg positief te spreken over de ploeg en de toekomstige coach van Manchester United, Louis van Gaal.
Om de overwinning te vieren lekker onderuit bij Bakaliko gaan zitten en weer heerlijk gegeten en de oranje kleding leverde van alle kanten complimenten en felicitaties op en het was nog lang gezellig op het terras.

Dag6 was ook gereserveerd voor een bezoek aan het vliegveld en dus na het ontbijt, alwaar het al heel erg warm was op het dakterras, naar de baan gewandeld en een plekje ingenomen op het terras van Amaretto en vanuit de schaduw steeds naar buiten gegaan om iets te platen en daarna meteen weer terug te keren in de schaduw. Ik heb nog steeds geen grote problemen met de zon en omdat ik netjes ben blijven smeren en het verblijf in de zon heb weten te reguleren ben ik aardig bruin voor mijn doen en heb alleen een klein verbrand randje aan de binnenkant van mijn onderarmen en net boven mijn enkels vanwege het niet altijd dragen van sokken en deze stukjes huid die niet gewend zijn aan de felle zon.
Ook vandaag weer hele mooie platen gemaakt en ook leuke filmpjes geschoten van de starts en landingen en gegevens uitgewisseld met een Engelse spotter die op 23 Augustus met het vliegtuig naar Schiphol komt om een dagje te spotten en ik heb hem aangeboden om daar met de auto te staan om naar de banen te kunnen gaan rijden en nu afwachten of hij zich daadwerkelijk gaat melden die dag. ’s Avonds weer heerlijk gegeten bij Bakaliko en vaste klanten korting gekregen.

Dag7 kon ik er voor kiezen om nog weer een boottocht te gaan doen, maar gezien de warmte leek het mij niet goed om weer een volle dag in de zon te gaan verblijven en dus maar weer de schaduw van Amaretto opgezocht en vanaf het terras weer lekker gefotografeerd en vanaf twee uur in de middag viel het windje weg en werd het pas echt heet en de temperatuur liep op richting de 40 graden en dus lekker naar het hotel terug gekeerd en vanuit de gekoelde lounge lekker onderuit gezeten en toen de kist die nog binnenkomen moest op de radar verscheen weer even naar het dakterras gegaan om deze te fotograferen en aldaar aangekomen zaten ook de vogels met geopende snavels op het dak en die hadden ook last van de warmte. Na de landing van de Blue Panorama kist weer naar binnen gegaan en besloten tijdig te gaan eten en er geen lange avond van te gaan maken, want morgen ga ik weer naar huis vliegen. Eenmaal op het terras bij Bakaliko een mixed grill voor 1 persoon besteld en terwijl dit niet op de kaart staat wel gekregen en omdat deze ook niet op de kaart stond hoefde ik niet te betalen….. en na een heerlijk lange avond op het terras afscheid van de obers genomen en lekker nog even aan de bar in het hotel gezeten om ook daar afscheid te nemen van de vaste ober en een Engelse gast met wie ik regelmatig heb zitten praten.

Dag8 lekker vroeg wakker en het was nu nog warmer als gisteren en na het ontbijt de koffers klaar gezet voor de ophaaldienst en op tijd naar de ophaal plaats gewandeld alwaar ook de veerbootpassagiers vanuit Skopelos al zaten en wat verhalen uitgewisseld en de bus kwam netjes op tijd en binnen enkele minuten stonden we weer op het vliegveld, maar onze koffers waren in geen velden of wegen te bekennen….. Navragen dus en niemand wist iets en toen ik het hotel belde werd mij direct verteld dat ze niks wisten en niet aansprakelijk waren en daar schiet je ook niks mee op. Wat later vonden we onze koffers, gewoon buiten langs de muur van het pand gedropt bij de fietsenstalling……..
Eenmaal ingechecked gewacht op de kist en dat was nu de XRB en dus weer een verse voor op de lijst en dat is ook ok.
Na het boarden de start gefilmd en daarna lekker onderuit gezeten en genoten van het uitzicht en de passerende kisten boven en onder ons en vooral me meelopende Dubai Airwing Boeing B747 was een genot om naar te kijken.

Deze terugweg vlogen we de route via Nurnberg-Koln en dus boven Winterswijk weer Nederland binnen en al rustig dalend en uiteindelijk landend op de Aalsmeerbaan en dus langs het bedrijfspand en helaas zat ik nu aan de linkerkant en dus geen plaatje van de zaak vanuit de kist kunnen maken. Het wachten op de koffers is nooit leuk en eenmaal de koffer weer in bezit naar buiten gewandeld en een taxichauffeur aangesproken en die heeft mij netjes thuis gebracht naar Assendelft. Helaas was er niemand beschikbaar om op donderdagmiddag half 3 op Schiphol te staan en dat is ook wel begrijpelijk.
We zijn weer thuis en morgen de katten weer ophalen vanuit de opvang.
Het is een mooie week geweest en eindelijk “klein Sint Maarten” meegemaakt en de volgende stop op die lijst is ooit Sint Maarten zelf, maar voor 2015 staat eigenlijk Azoren2 op de lijst en voor 2016 is alles nog open, want zowel Canada4 als IJsland, eventueel in combinatie met Toronto, zijn de mogelijkheden waaruit een keuze gemaakt zou kunnen gaan worden.