• Header Jos 1
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

Corfu 2015

Gezien het feit dat het voor mij niet mogelijk was om dit jaar een langdurige vakantie in te gaan plannen wegens tijdgebrek op de zaak kon ik vrij rondkijken en na overleg met mijn broer besloten voor ons samen een leuk plekje te gaan zoeken in een warm land, dicht bij het strand, uitgaansmogelijkheden en niet te ver van het vliegveld af. Deze zoektocht bracht mij zowel naar Portugal als sommige Griekse eilanden en uiteindelijk de ideale plek gevonden op Corfu en wel in het badplaatsje Gouvia. Gouvia ligt net buiten Corfu stad en dus dicht bij het vliegveld en in een rustige baai met rondom het hotel alle voorzieningen die wij graag wilden.

Het Iliada Beach Hotel ligt centraal in de baai en via Cor-en-Don geboekt en net na het hoogseizoen gaan we die kant op.

Het verhaal volgt als we daar straks eenmaal zijn.

Jos

Na een korte nachtrust zijn we op tijd vertrokken naar Schiphol en om kwart voor 4 stonden we in te checken bij Cor en Don en daarna meteen naar de gate gewandeld en met een lichte vertraging vertrokken vanaf de Kaagbaan. Het eerste deel boven Nederland en Duitsland nog in het donker gevlogen en boven de alpen kwam het zonnetje op en werd het zicht ook beter. Via de oostkant van Italie tot het zuidelijkste puntje gevlogen en vanaf daar naar het oosten gedraaid voor het laatste stukje naar Corfu.

Brindisi is vanuit de lucht goed te zien.

Vlak voor de landing op Kerkyra Corfu kom je langs een Monastery en daar ga ik van de week ook nog even heen.

Na de landing zijn we naar binnen gegaan en daar waren de koffers ook al snel beschikbaar en via de pendelbus van Corendon netjes om half elf afgeleverd bij het Iliada hotel.

We hebben een kamer op de begane grond vlak naast het terras en dus had dat beroerder gekund. We zijn even een stukje gaan wandelen naar de jachthaven en hebben daar de lunch genuttigd en vervolgens terug gewandeld naar het dorp voor wat koude drankjes en daarna even onderuit op bed.

Met een temperatuur van rond de 30 graden mogen we het vandaag en de rest van de week gaan doen en dat moet gaan lukken.

Jos

Vanmorgen ben ik na het ontbijt gaan wandelen naar het kerkje aan de overkant van de baai en Willem is lekker op het terras gaan zitten met een puzzelboekje. Vanaf deze kant lijkt alles aan de overkant mooi te zijn, maar achter de mooie huizen aan de voorkant ligt een trieste waarheid die je eigenlijk ook moet zien als je hier op vakantie bent. De wandeling naar het kerkje was leuk en helaas waren de hekken dicht en dus geen bezoek van dichtbij. Hierna ben ik doorgelopen naar de achterkant van deze landtong en heb daar ook de armoede gezien die hier heerst.

Okee..........Wat nu als ik deze boom koop.............hoe krijg ik deze dan naar huis?

De kop van de baai aan de achterkant en vanaf hier ben je dicht bij het vaste land.

Na de lunch op het terras van Iliada is Willem lekker onderuit gaan liggen in de schaduw langs het strand en ben ik weer op pad gegaan voor een tweede wandeltocht naar de jachthaven en beyond. Genoten van de peperdure schepen in de jachthaven die daar allemaal liggen. De afwisseling tussen arm en rijk liggen er hier wel duimendik bovenop.

Lekker gewandeld vandaag en we gaan zo weer op het terras plaats nemen voor een koel biertje gevolgd door een lekkere Griekse maaltijd. Tot morgen weer.

Jos

Vandaag was een rustige dag en na de ochtendwandeling vanmiddag niet zo veel meer gedaan. Vanavond lekker uit eten en daarna naar een van de cafe's verderop in het dorpje om daar naar het voetballen te gaan kijken. We willen donderdag een boottocht gaan maken en vrijdag ga ik een dagje spotten op het vliegveld.

Vanaf de overkant van de baai ziet Gouvia er zo uit.

De oude Venetiaanse scheepswerf is vlakbij het hotel gelegen.

In 2 wandelingen heb ik nu de hele overkant gezien en ook bovenop deze landtong geweest.

Jos

Vandaag was een echte rustdag en na een rustige ochtend sloeg meteen mijn lijf terug en werd ik snotverkouden..... Maar twee ortere wandelingen gemaakt en niet echt veel bijzonders gezien en gedaan. Gisteravond was het wel laat gworden na de overwinning van PSV op Manchester United en die wedstrijd hadden we op een groot scherm gezien. Vanavond zijn we daar weer heen geweest en konden daar 3 wedstrijden tegelijk bekijken op de 3 schermen die daar hingen.

Af en toe is het leuk om te kijken waar iedereen gaat liggen op het strand. Het ene moment ligt alles in de schaduw en daarna weer in de volle zon en gelukkig is die keuze de hele dag beschikbaar op dit strand.

Weer eens een nieuw verkeersbord gezien. Deze staat in het straatje met de meeste kroegen en brommer verhuurbedrijven............ zoooooooo kansloos........

Veel kleinere hagedissen hier, nog geen grote gezien.

Als de avond valt loopt het strand leeg gaat een ieder weer lekker op het terras zitten bij Iliada en het eten is hier zeker goed te noemen.

Morgen gaan we op pad naar Corfu stad.

Jos

Vanmorgen zijn we op de bus gestapt en naar Corfu stad gereden. Als sardientjes in  een blik met lijn 7 naar Rocco Square en vanaf daar zijn we oostwaarts gewandeld naar de seawall en linksaf gegaan naar het oude fort. Die zijn we stukje voor stukje omhoog gewandeld en hebben de rots beklommen.

Vanf de diverse binnenplaatsen ga je steeds weer een stukje verder omhoog totdat je bij de rots uitkomt waar bovenop de vuurtoren staat.

Nadat we de top bereikt hadden en van het uitzicht genoten hadden zijn we weer naar beneden gegaan en bij de ingang is ook hier de achterkaqnt van de medaille te zien, want de krotjes langs de muur zijn huisjes waar mensen wonen............

Veel oude gebouwen langs de seawall en in de stad en we zijn langs de seawall gebleven tot bij de ferry terminals en vanaf daar weer linksaf de stad in gegaan.

Via de lokale markt weer richting Rocco gewandeld en in de middag weer terug gegaan naar Gouvia en daar lekker rustig aan gedaan voor de rest van de middag en avond.

Jos

Vanmorgen na het ontbijt met de bus weer naar Corfu stad gereden en vanaf Rocco met bus lijn 2 door naar Kanoni gegaan en daar bij het Hotel Royal op het terras gaan zitten en vanaf dat moment kon het genieten beginnen.

De Vlacherna en de dam waarover ik vanmiddag naar de andere kant ga om de zon weer in de rug te krijgen.

Het uitzicht vanaf het terras is geweldig en daar krijg je geen genoeg van.

Aan het begin van de middag ben ik even het kerkje gaan bezoeken alvorens via de dam naar de overkant te gaan en uiteindelijk vanaf het dakterras van deze toko verder te gaan met het spotten.

Deze Ryanair kist kwam vanaf Eindhoven en was een van de laatsten deze dag die ik geplaat heb. Daarna weer 2 bustochten terug naar het hotel en de rest van de avond lekker op het terras gezeten en niet zoveel meer gedaan.

Jos

Over dag 7 kan ik eigenlijk wel kort zijn.

In de ochtend heb ik de administratie van de dag ervoor gedaan en het onkostenplaatje van onze uitgaves gemaakt en in de middag was het te warm en benauwd buiten voor mij en ben ik begonnen met de administratie van de 3500 plaatjes die ik twee weken terug op frankfurt geschoten heb. 's Avonds hebben we heerlijk buiten gezeten op het terras en ons best vermaakt met een koel pilsje en leuke Engelse mensen met wie we kennis gemaakt hadden.

Dag 8 begon al heel vroeg in de ochtend met veel lawaai buiten ( lees: ruzie makende mensen om 4 uur in de nacht....) en daarna hebben zowel Willem als ik weinig meer kunnen slapen en waren we allebei al wakker toen de wekker ging. Meteen onder de douche gestapt en om half 8 waren we reeds in de ontbijtzaal en daar was het ontbijt nog niet gereed, maar een bakkie koffie konden we al nemen en dat is het belangrijkste, nietwaar?

Na een paar toastjes en broodjes zijn we naar de opstapplaats boven aan de weg gegaan en daar kwam al snel de bus aangereden..................en die reed door...............nadat we gebeld hadden met de reisleiding kregen we te horen dat er een tweede bus voor ons onderweg was, maar die had wat vertraging opgelopen en inderdaad kwam deze ons ophalen. Op het vliegveld ging er veel mis met het inchecken en moesten we ons door een paar bochten wringen om onze spullen door de incheck en douane te krijgen en uiteindelijk konden we aan boord van onze kist en helaas was dit dezelfde 737 als op de heenreis en dat is jammer.

Nadat we aan boord gegaan waren konden we gaan opstarten en nadat een zojuist gelande Easy Jet kist de baan verlaten had konden wij gaan vertrekken en dat gebeurde dan ook meteen.

Ksamil in Albanie en aan de overkant het noordelijke stukje van het eiland Corfu.

Qender in Albanie en even hierna draaiden we het binnenland in voor de route naar Zagreb te gaan volgen.

Een van de laatste dingen die we nog konden zien, voordat we boven het dichte wolkendek gingen vliegen, was het water reservoir van Roskovec en die heeft een aparte vorm.

De captain had ons verteld dat we waarschijnlijk op de polderbaan of zwanenburgbaan zouden gaan landen, maar toen we over de oostvaardersplassen vlogen en linksaf gingen in plaats van rechtsaf begon ik te twijfelen.

Ineens vlogen we over Huizen

En langs Weesp en de Vecht. Daarna draaiden we weer naar rechts en weer naar links en kwamen zo op de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan uit.

De Arena

Schiphol oost en daarachter het Fokkerpark, alwaar ik zelf werk.

Na het verlaten van de baan draaiden we voor deze oude Jumbo van de KLM langs en dit exemplaar mag nog zeker 2 jaar door vliegen.

We zijn weer thuis en hebben een mooie week in Griekenland gehad. Nu nog even afronden en dan gaan de echte voorbereidingen voor Canada 2016 van start met als vertrekweek ergens eind augustus.