• Header Jos 1
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

CANADA 2013

Dit jaar een route gemaakt die 28 dagen bestrijkt en na de toestemming van de zaak om 4 weken vrij te mogen nemen de reis verder voorbereid en de vluchten geboekt .
Ik begin in Calgary en eindig in Vancouver en dat is tegenovergesteld aan de route van 2011 .
Helaas was er niemand die deze periode in mijn huis wilde gaan wonen en dus de katten ondergebracht in het asiel te Zaandam voor de gehele vakantie . Ik had geboekt voor alle 3 katten , maar helaas moest ik Bello in laten slapen op de woensdag voor het vertrek . Vrijdagmiddag de katten weg gebracht naar Zaandam en Zaterdagmorgen door Willem naar Schiphol gebracht .

Dag 1 :
Na het inchecken lekker rustig aan gedaan en naar de gate gewandeld ( G04 ) en daar gezien dat het goed vol begon te stromen met passagiers en de kist ging dan ook helemaal vol op deze vlucht met Air Transat . Ik zit op stoel 5A en dat is lekker voorin de kist en aan het raam , zoals het hoort .
Na een goede takeoff vanaf de kaagbaan kennis gemaakt met mijn buren en dat waren geëmigreerde Hollanders die even terug waren geweest in Nederland voor familiebezoek in Groningen en al snel bleek dat het hier eigenlijk ging om de laatste vlucht van Pa ging om Nederland nog een keer gezien te hebben . Terwijl de vlucht voort duurde werd dat ook steeds duidelijker te merken aan de rest van het gezin , die moeite hadden om de zieke man de vlucht goed door te laten komen . De route die we vlogen is gelijk aan de voorgaande jaren , maar nu waren de Faeröer Eilanden eindelijk eens goed te zien en daar was ik blij mee . Na het passeren van IJsland en Groenland ben je 4,5 uur onderweg en pas halverwege , want de rest van de vlucht vlieg je reeds boven Canadees grondgebied . Na de landing op een nat Calgary de douane gepasseerd en de koffers opgehaald . Het is een klein stukje wandelen naar de parkeergarage en de aldaar gevestigde verhuurbedrijven en het bleek dat Avis deze dag een tekort aan beschikbare auto’s had en elke auto die binnenkwam deze middag werd direct weer doorgezet naar een wachtende nieuwe huurder en ook ik moest 40 minuten wachten op mijn auto . Ondertussen was mij reeds een gratis upgrade aangeboden naar een mini SUV , maar die had ik afgewezen . Na drie kwartier had ik eindelijk een autosleutel in mijn handen en liep naar parkeerplek A05 en trof daar de volgende auto aan : een heuse Ford Mustang !!!!
Ik dacht dat ik gek werd ! Het zal toch niet ! Gespannen drukte ik op de autosleutel om de portieren open te maken , maar in plaats van de Mustang gingen bij de auto ernaast de lampjes branden .
Ik drukte nogmaals op de sleutel en nu ging bij de auto ernaast de kofferbak open en moest ik concluderen dat de Mustang niet voor mij zou gaan worden deze reis en dat de auto ernaast , een nagelnieuwe Chevrolet Cruze , de mijne was voor de komende 4 weken . Zoooooo jammer………

Vanuit de parkeergarage draai je de openbare weg op en meteen zag ik waar ik was en wist ook meteen hoe ik rijden moest naar de grote weg en dan is het toch altijd lekker om gewoon weer alles vanuit 2011 weer te herkennen . Een paar kilometer over de hoofdweg gereden en dan rechtsaf de Bow Valley trail op en die ga ik nog vaker berijden de komende dagen . Al snel weer linksaf en het centrum in en daar al snel het hotel gevonden en even illegaal geparkeerd bij de ingang van de parkeergarage en snel naar binnen gegaan om in te checken . Na het inchecken de auto naar binnen gereden en de koffers naar boven gebracht voor deze ene nacht in de stad . Na het installeren in de kamer even naar buiten gekeken en het regende nog steeds en dus hoefde ik niet echt meer naar buiten om nog te gaan wandelen in de stad en daar iets te gaan eten . Ik besloot om naar het restaurant met bar beneden te gaan en daar een lekker koel pilsje te nemen en wat te eten en na twee biertjes en een broodje zalm sloeg de vermoeidheid toe en ben ik naar de kamer gegaan en heb de foto’s verwerkt en een setje op de site gezet . Al snel daarna naar bed gegaan .

Dag 2 :
Meerdere keren wakker geweest deze nacht , maar toch goed uitgerust wakker geworden en naar beneden gegaan voor het ontbijt . Bij aankomst in de zaal bleek deze al helemaal vol te zitten met een groot Duits reisgezelschap en die hielden de aanwezig obers constant bezig en duurde het even voordat ik eindelijk geholpen werd en iets te eten kreeg . Na het uitchecken weer een klein stukje noordwaarts door de stad gereden en meteen de hwy 1A op kunnen draaien en moeiteloos de stad uitgereden en dan zie je meteen al in de verte de Rockies opdoemen en dat is een heerlijk gezicht .
Met 90 km/uur tot aan hwy 1X gereden en daar zuidwaarts gegaan terug naar hwy 1 en de oversteek naar hwy 40 en Kananaskis Country in . Hier was ik nog nooit geweest en zwaar ten onrechte !
Wat is het hier toch mooi en je kunt het rijden alhier vergelijken met de Icefield Parkway , zo mooi !
Prachtige bergen , meren , uitzichten en natuurschoon . Ik ben doorgereden tot de afsluiting van hwy 40 en vanaf daar terug gereden tot de overgang naar de Spray trail , hetgeen een dirtroad is die je terug brengt tot aan Canmore . Na aankomst in Canmore was het hotel zo gevonden en kon ik mijn intrek nemen in een kamer aan de noordkant met uitzicht op de bergkam en de weg voor het hotel .
De Subway zit op 100 meter wandelen van het hotel en daar een heerlijk broodje gegeten en lokaal nog wat gewandeld langs het spoor en de wijk achter het hotel . We zijn weer thuis !

Dag 3 :
Vroeg op en na een heerlijk buffet ontbijt in de zaal schuin onder mijn kamer in de auto gestapt en hwy1 op gereden tot de tolpoort van Parks Canada en daar mijn pas gekocht voor alle bezoeken die in de planning staan . Na een klein stukje rijden kom je al aan bij Banff en daar ben ik rechtsaf geslagen de Loop road op naar Lake Minnewanka en de auto geparkeerd bij het bezoekerscentrum .
Vanaf daar heerlijk gewandeld langs het meer en diverse plaatjes gemaakt van de verschillende uitzichten die je hier hebt en de beestjes die hier leven . Heerlijk rustig aan gedaan en zonder een enkele blik op de tijd weer in de auto gestapt en doorgereden naar Two Jack Lake en ook daar lekker de tijd genomen om rond te wandelen en het voelde erg goed ; ik heb de rust al in mijn kop gevonden en die wil ik de komende 4 weken ook behouden . Banff zelf was de volgende stop en eerst naar het centrum gereden en daar even rondgewandeld en met het mooie weer dat ik nu heb moet je dan Sulphur Mountain op en dat heb ik ook gedaan . Een prachtig uitzicht heb je vanaf het gondola station en vanaf daar is het nog een pittige wandeling naar de echte top en dat heb ik ook gedaan .
Mooi uitzicht , mooie foto’s en een goed gevoel over de benen en dus veel vertrouwen getankt .
Eenmaal weer beneden met de auto naar de Bow Falls gereden en die ligt onder het Chateau en daar was het prima vertoeven en een paar hele mooie foto’s kunnen maken en eentje daarvan wil ik zeker uit gaan vergroten , net als een plaat vanuit Kananaskis Country van gisteren , en ophangen in de gang thuis . Na de Bow Falls doorgereden naar Mount Norquay , maar die bleek helaas gesloten ( in afwachting van de sneeuw ) en dus weer naar beneden gereden en rechtsaf geslagen naar Vermilion Lakes en ook daar genoten van het mooie weer en de natuur .
Na een korte rit weer terug in Canmore en wederom bij de Subway gegeten en op jacht geweest naar mooie vogeltjes die ik in de struiken en bomen gezien had ( o.a. pestvogels ).

Dag 4 :
Wederom genoten van een heerlijk ontbijt en na het uitchecken weer richting Banff gereden en vanaf daar weer op de 1A verder gegaan richting Johnston Canyon . het is ook vandaag prachtig weer en het is genieten buiten . Johnston Canyon is een leuk gebiedje , maar ik heb hier toch minder gevoelens bij gekregen als vele andere mensen , want ik ben tot beide watervallen gelopen en vond het leuk , maar niet echt bijzonder . Ben ik verwend ? In elk geval moet je niet te vroeg in de ochtend hier zijn , want dan heb je nog maar weinig licht in de Canyon en misschien heeft dat mijn oordeel negatief beïnvloed . Na een wandeling van bijna 2 uur weer terug de auto in en verder over de 1A gereden richting Lake Louise . Al snel zag ik iets bewegen in het lange gras en dat was een heuse Coyote !!! Mijn eerste !!! Deze was lekker aan het struinen door het gras en af en toe een aanval op een hol in de hoop op voedsel . Prachtig om te zien en hier zeker een kwartier gestaan . Daarna weer door en bij een bocht in de weg stonden meerdere auto’s en dus hier ook maar even gestopt en uitgestapt om te kijken wat hier aan de hand was . Er stonden allemaal statieven met filmcamera’s erop en dat bleek een groep Duitse trienspotters te zijn die aan het wachten waren op 2 goederentreinen die onderweg waren naar deze bocht . het is een mooie plek om een lange trein goed te kunnen zien en door de bocht te zien gaan langs de rivier . De eerste trein zou pas over meer dan een half uur komen en zo lang wilde ik niet wachten en dus weer doorgereden tot aan Lake Louise . Hier was het reeds erg druk op de parkeerplaats en dus ook langs de oevers van het meer . Met dit mooie weer veel foto’s gemaakt en helemaal tot achteraan het meer , onder de Beehyve , gewandeld en ook daar foto’s gemaakt . Genieten geblazen dus en ik heb er heerlijk even gezeten en van genoten . Daarna weer terug gewandeld naar het Chateau en daar ook nog wat plaatjes geschoten en toen doorgereden naar Moraine Lake , want ik had hier nog iets goed te maken vanuit 2011 . Destijds was ik daar met een koude wind en enkele sneeuwvlokken en nu met prachtig weer , dus ook de kans op betere foto’s en die kwamen er ! Ik ben de rockpile opgeklommen en heb vanaf boven heerlijk staan fotograferen en genieten van het uitzicht . Daarna terug de hwy1 op en vanaf de splitsing niet rechtdoor gegaan de Icefield Parkway op , maar linksaf verder op de hwy1 Yoho park in en naar de Takakkaw Falls gereden . Deze was in 2011 gesloten vanwege de nog aanwezige sneeuw en nu kon ik eindelijk hierheen rijden en de steile beklimming maken met de auto naar de parkeerplaats langs het riviertje . daar zie je de Falls al duidelijk vanaf de rotswand omlaag vallen en dat is een prachtig gezicht . Zowel foto’s als film gemaakt van deze plek en daarna weer de 2 gevaarlijke bochten genomen onderweg naar beneden met een autobus voor ons die naar beneden kroop en netjes aan de kant ging tussen de twee bochten in . Door naar het westen en toen even op de klok gekeken hoe ik qua tijd zat in verband met het stuk dat ik nog rijden moet naar Golden en de Goldenwood Lodge .
Ik besloot alleen nog even bij Emerald Lake te stoppen om daar nog een paar plaatjes met dit mooie weer te maken en achteraf ben ik hier erg blij om geweest , want deze zijn erg mooi geworden .
Het laatste stukje rijden was op alleen maar bekend gebied en heerlijk was het gevoel om weer bij de Goldenwood Lodge aan te komen en daar mijn intrek te nemen in dezelfde kamer als in 2011 .

Dag 5 :
Vanuit de Lodge westwaarts naar Glacier Park gereden , maar daar waren de meeste trails reeds gesloten en dus aan het eind van het park omgedraaid en weer terug gaan rijden . Ik ben gestopt bij Kinbasket Lake en daar was het erg rustig en even langs de oevers van het meer gezeten en met de beheerster gesproken . Dit is een visparadijs voor de locals en weinig buitenlanders komen hier langs.
Weer verder terug gereden en naar het Kicking Horse resort gereden , welke in 2011 gehuld was in de wolken en nu niet , maar daar bleef het ook bij , want alles was gesloten en in onderhoud totdat de sneeuw er weer komt . Ik ben terug gegaan naar de lodge voor de lunch en te kijken hoe het winter klaarmaken aldaar ging met de overgekomen familieleden die er ook verbleven . In de middag nog even de outback in geweest ( Blaeberry )en gekeken wat er hier in 2 jaar veranderd is en dat is niet zo heel veel. Een paar nieuwe huizen en straatjes erbij en verder is dit nog de grens van de menselijke bewoning in dit gebied .
Aan het einde van de middag weer terug bij de Lodge en een rustige avond gehad op het terras met het zicht op de natuur en de kolibri’s in de boom . Ook kennis gemaakt met buurman Doug , die de kolibri’s ook sterk in de gaten hield en de aankomst en vertrekdata bijhoudt voor de vogelwacht .

Dag 6 :
Na het afscheid nemen weer door Glacier heen gereden en naar Revelstoke gereden en hier Mount Revelstoke beklommen met de auto . Vlak onder de top parkeer je de auto en kan vervolgens wandelend , of met een busje , door naar de top . Ik ben gaan wandelen en het was een heerlijk stukje klimmen van iets meer als 1 km en dan kom je bezweet boven en ook boven op de berg was het erg warm en aldaar twee lokale rondjes gelopen en van het uitzicht genoten . Met een bezweet T-shirt weer terug gegaan naar de auto en doorgereden richting Salmon Arm . De temperatuurmeter liep per half uur een graad verder op en met 29 graden bereikte ik Salmon Arm en was iets vroeger als gepland bij de B&B en dus nog even naar het lokale strand gereden om daar even rond te wandelen en wat plaatjes te schieten . Kwart voor vijf stond ik weer voor de deur , maar er was niemand thuis en rond half zes maar eens gaan bellen met de bewoners en die bleken in hun buitenhuisje aan het meer te zitten en met dit mooie weer niet naar huis te willen komen en ze vertelde mij doodleuk dat ik maar een stukje door moest rijden naar het Zwitserse B&B verderop en mij daar moest melden . Helaas bleek deze al gesloten voor het seizoen en dus bij de Super8 motel aan de rand van Salmon Arm gestopt en daar een kamer genomen voor deze ene nacht . Dit motel ligt naast een tankstation en meerdere eetgelegenheden en dus alles binnen bereik , maar helaas ook vlak langs de hwy en dat bleek ’s avonds niet het beste idee geweest te zijn . De kamer was groot en ruim en alles zag er goed onderhouden uit en daarover dus niets te klagen .

Dag 7 :
Na eerst nog wat auto en motorgeluiden aan te hebben moeten horen op de weg voor het motel , toch in slaap gevallen en een goede nachtrust gehad . Het ontbijt was het slechtste ontbijt dat ik ooit voorgeschoteld heb gekregen en alleen wat sneetjes brood en een bakje met pakjes jam als beleg lagen er ter beschikking . Diep triest en een wijze les voor de toekomst ; nooit meer Super8 .
Een stukje buiten Salmon Arm heb je het plaatsje Sorrento en dat ligt aan het meer en is niet erg toeristisch ingesteld , want je mag nergens parkeren ! Iedereen heeft bordjes staan dat je niet kan parkeren en ook de open stukjes langs het meer waren voorzien van bordjes met een verbod erop .
Wel even ergens gestopt en bij met meer gekeken en daarna maar weer doorgereden richting Roderick Haig park . Onderweg nog even gestopt bij de ferry naar het eiland en toen ik weer in de auto zat bleek ik het park allang voorbij te zijn en ik kan mij ook geen enkele afslag herinneren die ik gemist zou kunnen hebben . Ik vervolgde mijn weg over de dirtroad langs de bergwand en af en toe even aan de kant voor een logging truck met bomen erop geladen . Waar geen enkele bewoning aangegeven staat op de kaart bleek toch een First Nations plaatsje te zijn en vanaf daar bleek de dirtroad ineens geasfalteerd te zijn en schoot het lekker op richting Barriere en de hwy5 richting Clearwater . Om half een was ik reeds in Clearwater en besloot meteen het park in te rijden en rond te gaan kijken . ik weet de weg in Wells Gray en dus naar de plekjes gereden die ik wilde zien en ook Bayley’s Chute weer bezocht en genoten van het geweld van het water . Ook nu was het weer boven de 30 graden buiten en nauwelijks wildlife gezien de afgelopen dagen . Om vijf uur bij de B&B en daar hartelijk ontvangen door de vrouw des huizes en mijn verblijf beneden bestaat uit een eigen woonkamer met badkamer en een grote slaapkamer . En eigen ingang beneden en vrije opgang naar de voortuin , alwaar de auto’s geparkeerd staan . Dit is een mooi plekje voor Josje .

Dag 8 :
Vandaag ga ik naar Blue River en dat is eerst een stukje rijden en dan een bootsafari door het park aldaar in de hoop op het zien van beren en ander wildlife . Na het inchecken gingen we met de boot het water op en hadden de hond mee , maar na nog geen 200 meter varen kwam er een andere boot langs die even vlak voor ons kwam liggen en waarop de hond netjes overstapte en weer mee terug ging naar de barge . Deze truc is duidelijk een dagelijks ritueel en een leuk extraatje voor de gasten .
We zijn het meer op gevaren en aan de westoever werd er al snel een beer gezien en daar zijn we even bij wezen kijken om wat foto’s te maken . Hierna zijn we naar de achterkant van het meer gevaren en laagvliegend de rivier op gegaan en dat is best wel spectaculair en leuk om te doen .
Na het racen door de estuary zijn we even bij een watervalletje gaan kijken en daarna weer naar de westoever om nog even bij de beer te gaan kijken , die ook duidelijk last had van de warmte en er maar bij was gaan zitten met zijn kop onder een takje . Na de ontscheping weer terug in de auto en even naar het lokale plaatsje gegaan en daar even bij het meertje gekeken en geen toegang weten te vinden tot het riviertje dat achter het dorp loopt en een zalmen mekka zou moeten zijn in deze tijd .
’s Avonds met de heer des huizes in de tuin gezeten en genoten van een praatje met een drankje erbij .

Dag 9 :
Sinds gisteravond werkt de laptop niet meer na behoren en dit is sinds ik een upgrade van Microsoft heb gehad . Ineens werken Word en Excel niet meer en kan ik niet meer bij mijn bestanden . Vanavond maar eens kijken wat ik hier aan kan doen . Vandaag ga ik vanuit Clearwater rijden naar Pemberton en ik ga via de noordelijke route rijden en dat is langs 100Mile House en Lilloet en dan door naar Pemberton . het is nog steeds erg mooi weer en de reis is voorspoedig verlopen . Onderweg gestopt bij Lilloet en sommige mooie uitzicht punten en even bij Joffre om naar de Lower lake te kijken en even de sfeer op te snuiven . Ik ga hier in de komende dagen terug komen om de berg te beklimmen ( poging 3 !! ) . Nu eerst door naar de B&B in Pemberton en die ligt vlak achter de B&B waar ik twee jaar terug verbleef . Even nog bij 1 Mile Lake gekeken alvorens mij te melden en ik ben de enige gast voor de eerste nacht en morgen komt er ander volk bij . Het huis is erg groot en alleen in die grote woonkamer is niks voor mij en gelukkig is er boven nog een kleine living en die stond mij beter aan . Een heerlijke bank en alles binnen handbereik . Ik vermaak mij hier wel .

Dag 10 :
Het is gisteravond bij aankomst beginnen te regenen en dat doet het nu nog . Geen Joffre vandaag dus en dus ga ik toeren door de omgeving en kijken wat ik kan zien aan moois . Ik ben eerst naar de forest road gereden die richting de hotsprings gaat , maar die was wegens constructiewerkzaamheden gesloten en dus weer omgekeerd en naar Dárcy gereden . Daar Birkenhead Lake bezocht en Adams Lake en achteraf ben ik een paar honderd meter van de vistraps geweest die achter Adams Lake liggen ……..Je kunt niet alles van tevoren weten , helaas………..
Op de terugweg even gekeken bij het vliegveld en bij 1 Mile Lake en even wat inkopen gedaan bij de supermarkt om de avond goed door te gaan komen . Geen beste dag gehad vandaag en dat kan ook .

Dag 11 :
Na het ontbijt even gekeken naar de weersvoorspellingen en die zijn ook nu niet gunstig , maar wel met mogelijkheden in de middag . Ik ben naar Nairn Falls gereden en daarna door naar Whistler .
Hier ben ik naar Cheakamus Lake gereden en heb daar is het bos gewandeld en daarna terug gereden naar het meer , alwaar Whistler Air gevestigd is . Hier ook even rondgekeken en gezien dat de wolken tegen de berg aan het optrekken waren en dus besloten dat het nu moest gaan gebeuren en dus snel terug gereden naar Pemberton om een broodje te eten en daarna door te rijden naar Joffre en de klim te gaan doen . Eenmaal daar eerst weer even bij de Lower Lake gekeken en toen het pad op richting Middle Lake . Het eerste stuk is wandelend te doen en heeft zowel stijgende delen als iets vlakkere delen , maar na een kilometer is er niets meer vlak en gaat het pad langzamerhand over in stenen en later ook in boomstronken . Al snel voelde ik de krachten in de benen minder worden en moest het uit de motivatie gaan komen . Na twee kilometer klimmen was ik totaal gesloopt en kon nauwelijks meer verder en daar kom je even bij het riviertje uit dat tussen de meren omlaag stroomt en daar even op adem gekomen en toen weer verder gaan klimmen . Er leek geen einde aan te komen en totaal gesloopt stopte ik even voor een slokje water en op dat moment kwamen twee Frans Canadese Jongens voorbij die tegen de berg oprenden en dat zonder enige moeite konden doen. Ik kon nu niet blijven staan en moest verder , hoe zwaar ook . Uiteindelijk Middle Lake gehaald en even rustig daar staan kijken en daarna doorgewandeld naar de achterkant van het meer , alwaar het pad weer verder omhoog gaat neer de Upper Lake . Als je eenmaal Middle Lake gehaald hebt heb je het zwaarste achter de rug en kan je de laatste kilometer klimmen naar de Upper lake en aldaar aangekomen was het een prachtig gezicht . De Gletsjer kraakte als een onweersbui en het water stroomde vanuit deze gletsjer naar beneden het meer in en het waterpeil in het meer was hoger als dat ik op foto’s van anderen gezien heb . Bij het uitkijkpunt kwam ik de 2 Franse jongeren ook weer tegen die nog zeiden : You’ve made it ! en dat klopt !   I HAVE MADE IT !!!!!
Na het maken van foto’s en film heb ik nog even een traan weg gepinkt en het zweet weg geveegd alvorens ik weer ben begonnen aan de afdaling van de berg . Twee en een half uur geklommen en in anderhalf uur weer terug naar beneden . Eenmaal beneden weer terug gereden naar het dorp en bij de mobiele pizza kraam een slice gehaald en doorgereden naar de B&B en daar een heerlijk biertje genuttigd en een lange douche genomen . Eenmaal onderuit op de bank kwam de vrouw des huizes langs en die had mij weg zien gaan in de middag en kwam vragen of de Joffre gelukt was . Erg leuk .
Een droomwens is in vervulling gegaan en hopelijk gaan er nog een paar uitkomen deze vakantie .

Dag 12 :
Ik had gekozen om de ferry van 12.40 uur te nemen vanuit Horseshoe Bay naar Departure Bay Nanaimo en dus voldoende tijd om te ontbijten , de auto in te pakken en afscheid te nemen van Allison en het huis . Kwart over negen in de auto gestapt en na een voorspoedige rit ruim op tijd bij de ferry terminal . Na het boarden lekker op het dek plaats genomen en genoten van het mooie weer en het uitzicht en zoals bekend krijg je aan de linkerkant een mooi zicht op Vancouver en rechts van de Channel Islands . Na aankomst in Nanaimo is het even druk om naar de hoofdweg te komen , maar daarna rij je al snel weer rustig en is het een makkie om naar Campbell River te rijden . Halverwege ben ik de snelweg af gegaan en langs de kustweg gaan rijden , want die is veel leuker en je ziet meer . Gisteravond nog de bevestiging gekregen van Eagle Eye dat de Orca tour door zou gaan en dus eerst even naar de haven gereden om te kijken alwaar ze gevestigd zijn en dat was snel gevonden . Daarna door naar de B&B en bij aankomst was dit even schrikken , want het huis zag er niet in geweldige staat uit en na de Lilloet River Lodge in Pemberton is dit wel even een grote stap terug in luxe en die had ik niet verwacht . Na de kennismaking met de eigenaresse even de kamer bekeken en die zag er goed uit , maar het was wel weer schrikken bij het zien van een vrijstaand oud bad in de badkamer en het ontbreken van een douche . Na het avondeten in het dorp nog even naar de landtong achter de haven gereden en daar genoten van het uitzicht , de bootjes en de watervliegtuigen die daar zowel liggen als oude wrakken op de kant die of in onderhoud zijn , of te koop staan of sloop klaar zijn voor onderdelen .

Dag 13 :
Na een goede nacht wakker geworden en op het afgesproken tijdstip naar de ontbijttafel gegaan en Wendy had een heerlijk ontbijt gemaakt en we hebben lekker zitten te praten . Ik vroeg naar de douchemogelijkheden in het huis en ik kon gebruik maken van haar eigen badkamer en douche en dat was een hele opluchting .
Daarna naar de haven en daar in persoon kennis gemaakt met Jos en Rentia en dat was leuk.
We wisten voor het vertrek al dat de Orca’s te ver weg waren gezwommen gisteren en dat ze ergens bij Telegraph Cove rondzwommen en dat is te ver om met de boot te doen in de tijd die we hebben .
we zijn zo ver als mogelijk westwaarts gevaren en vanaf daar rustig terug gaan varen en hebben 3 beren gezien en erg veel dolfijnen en zeeleeuwen en de tussenstop op Stuart Island was erg gezellig .
Goed weer , maar geen geweldige score vandaag . Het is en blijft de natuur en die heb je niet in de hand . ’s Avonds nog weer even langs de landtong gereden en naar het uitzicht gekeken .

Dag 14 :
Vandaag de Grizzly Tour en door de aanhoudende regen werd deze vertraagd van 10.30 naar 12.00 uur en na de lunch in het kantoor van Eagle Eye hebben we ons dik aangekleed en zijn aan boord gegaan voor anderhalf uur racen door de regen naar de Bute Inlet en de Homalco Indianen . Net als gisteren zat ik voorop en heb het best koud gehad onderweg naar de Bute en daar aangekomen moesten we even wachten en op de kop van het land liep een vrouwtje Grizzly met 2 cubs en die waren in het slechte weer slechts als schimmen te zien . Eenmaal aan wal zijn we naar het centrale cabin gegaan en hebben daar onze doorweekte pakken uit gedaan en rond de houtkachel neergelegen om een beetje te kunnen drogen . Eenmaal onderweg zagen we al snel een Mannetje Grizzly en even verder kwamen we uit bij dezelfde toren als dat ik in 2009 de Grizzly gezien had en nu stond daar een vrouwtje Grizzly met 3 cubs te vissen en dat uitzicht zal ik nooit meer vergeten . Wat een geweldig moment was dit zeg ! Zo mooi ! Wat een droom om dit mee te mogen maken !
Links hiervan liep een mannetje Grizzly en die ging na onze aankomst de bosjes is en kwam niet meer tevoorschijn . De moeder met cubs is de hele tijd voor ons gebleven en ik heb heel veel foto’s kunnen maken en ook stukjes film en die zullen voor altijd in mijn geheugen blijven staan . Na het genieten bij de tower zijn we weer een stukje terug gereden naar een eerdere plek en daar troffen we een moeder Grizzly met 1 cub aan en de moeder had een enorme lintworm uit haar achterste hangen en dat had ik nog nooit gezien . Weer een stukje verder nog een moeder met 1 cub en deze vluchtte meteen het struikgewas is en ging op zijn achterpoten staan en daar heb ik nog leuke plaatjes van kunnen maken . daar liep ook nog 1 solo mannetje rond en dus is ons totaal voor deze dag op 13 Grizzly’s gekomen en dat is geweldig te noemen . na wederom een natte terugreis en deels zelfs al in het donker kwamen we weer terug bij Campbell River , alwaar we 3 cruise schepen op een rijtje voorbij zagen komen en het is ongeveer het einde van het seizoen en dus waarschijnlijk de laatste tochten die vanuit Alaska terug kwamen naar Vancouver . Eenmaal aan wal nog even wat chinees eten gehaald en lekker in de B&B op zitten peuzelen .

Dag 15 :
Bij het ontbijt zat het potdicht met de mist en liepen er herten door de tuin en zo was het begin van deze dag het beste te omschrijven . In Holland ben je dan het grootste deel van de dag kwijt voordat de mist weer weg is , maar hier was het na drie uur al helemaal helder en scheen het zonnetje volop.
In de ochtenduren een draai was gedaan en de koffers even nagelopen en in de middag naar Gold River gereden en daar even rondgekeken . Het meer waar je omheen moet rijden is erg mooi en heeft veel verschillende uitzichten en dat gaf een serie foto’s waar je bij denkt dat je steeds weer bij een ander meer stond . Op de terugweg nog weer even bij de waterfront van Campbell River geweest en de boten van Eagle Eye terug zien komen van de Orca tours en nu bleken deze dichtbij te liggen en dus balen voor mij en het geluk voor de passagiers die vandaag aan boord zaten .
Morgen weer weg vanuit Campbell River en ook hier kan ik veel langer verblijven en wil hier ook in 2015 weer terug komen .

Dag 16 :
Wakker geworden met stromende regen en na het ontbijt afscheid genomen van Wendy en de auto geladen voor de volgende rit en wel die naar Tofino . Eerste stop was bij Little Qualicum Falls en daar was het even iets minder nat buiten en dus even naar de falls gewandeld en aldaar gekeken . Vlak daar voorbij heb je de oerbomen van McMillan forest , oftwel Cathedral Grove , en daar ook even gestopt . Ik stond al snel weer oog in oog met de Amerikanen die ook aan boord zaten van de boot naar de Grizzly’s vanuit Campbell River en dat was weer even gezellig . Langzamerhand begon het weer op te knappen en dus verder naar Port Alberni en Stamp Falls . Eenmaal daar aangekomen was het zonnetje tevoorschijn gekomen en heb ik kunnen kijken naar deze watervallen en de vistraps die hier voor de zalmen gemaakt zijn . er werd nog weinig gesprongen door de zalmen , maar ze lagen al wel in de kommetjes voor de watervallen en ook in de vistraps zwommen ze al door de buizen .
Verder door naar Sproat Lake , maar helaas waren de waterbombers in Amerika voor het bestrijden van de bosbranden en was het meer leeg . Vlak voor de tweesprong bij Ucluelet moest ik stoppen voor een helicopter die bouwmaterialen aanvoerde op de helling boven de weg en daarna kon ik het laatste stukje rijden naar de B&B en bekend terrein . Ik werd ontvangen door Jens en ook Alexandra was weer aanwezig , maar nu als partner van Jens en niet meer als de stagiaire . Jens heeft zijn vriendin dus ingeruild voor het jongere poppetje . Na het installeren in de kamer even naar de supermarkt gereden voor wat etenswaren en verder weinig meer gedaan deze avond .

Dag 17 :
We waren allemaal gevraagd om te komen ontbijten om 07.30 uur , want vanaf 08.00 uur zou de stroom eraf gaan tot ergens rond 4 uur in de middag en dus was het druk in de ontbijtzaal deze morgen . Helaas ging de stroom er al iets eerder vanaf en 1 stel gasten had toen het ontbijt nog niet gekregen en Jens stapte meteen in de auto en heeft iets lekkers bij de supermarkt gehaald voor deze gasten . Omdat de tours voor deze dag afgelast waren wegens de windverwachting en de verwachte hoge golven ben ik naar de Hatchery van Ucluelet gereden om daar naar de beren te gaan kijken en ik werd op mijn wenken bediend . Waar je maar keek kon je een beer verwachten en soms liepen ze ineens achter je en moest je even aan de kant voor deze mooie beesten . een moeder met twee tweedejaars cubs was ook aanwezig en die maakten er een spelletje van om af en toe naar de kijkers toe te wandelen en ons achteruit de drukken over het pad wat daar ligt . Zo heb ik deze dag twee keer oog in oog gestaan met een jonge zwarte beer en dat was een belevenis op zich .
In de ochtenduren 6 verschillende beren gezien en tussen de middag terug gereden naar Tofino voor een broodje en het legen van de kaartjes uit de camera’s op de laptop . gezien het feit dat er geen stroom was kon ik geen batterijen opladen , maar had genoeg sap om ook de middag door te komen.
Na de lunch even bij de stranden gekeken wat daar allemaal te zien was en ook even bij het vliegveld
gekeken en daar kon ik de enige aanwezige kist platen voor vertrek en dus de weg overgestoken naar Long Beach en daar even gewandeld . Toen maar weer door naar de Hatchery en aldaar ging het berenfeest weer verder en ook in de middaguren 6 verschillende beren gezien . deze middag waren ook de zalmen aan het springen en ook daar wat plaatjes van kunnen maken . Wat een dag is dit geweest zeg en morgen zeker weer even terug naar deze locatie . ’s Avonds kwam iedereen met lege handen terug uit het dorp , want vanwege de stroomuitval bleven alle restaurants dicht en Josje had nog voldoende brood en beleg in de koelkast om niet om te komen van de honger .

Dag 18 :
Vanmiddag ga ik met de boot mee op zoek naar de walvissen , maar in de ochtenduren eerst maar weer naar de hatchery en daar stonden dezelfde mensen weer te kijken en dus voegde ik mij weer bij hun en het was gezellig . In deze paar uur 5 verschillende beren gezien en na het terugbrengen van de auto bij de B&B doorgewandeld naar de whale center en mij daar gemeld voor de tour . We begonnen met een fikse regenbui en buitengaats stonden er nog aardig hoge golven en de grijze walvis die we gezien hebben heb ik niet echt mooi kunnen fotograferen . veel zeeotters gezien en ook de Californian Seelions en nog een paar Purpoises gescoord . Al met al een mager resultaat .
Naast de whale center zit een take-away en daar twee heerlijke zalmmoten gehaald en opgesmikkeld in de B&B .

Dag 19 :
Vandaag verlaat ik Tofino en ga weer naar de oostkust van het eiland en begin eerst nog even een half uurtje bij de beren alvorens door te gaan rijden en in dit half uur nog 4 verschillende beren gezien en afscheid genomen van de mensen met wie ik daar een paar dagen doorgebracht heb . Stamp Falls weer aangedaan en daar was er al meer activiteit bij de zalmen en kon je ze door de golven heen zien duiken naar de luwte plekken en de vistraps . Onderweg naar Duncan eerder de hwy verlaten en naar Chemainus gereden en daar heerlijk rondgewandeld door het dorp en genoten van de muurschilderingen en de sfeer in het dorpje . De weg door naar Duncan was snel gevonden en langs de PNW gereden door naar de baai en vanaf daar een klein stukje door naar de Quamichan Inn . Na aankomst even buiten staan luisteren en kijken naar de verschillende vogelsoorten die ik hoorde en zag en de eigenaresse ging meteen twee birdfeeders vullen en ophangen om mij de gelegenheid te geven deze vogels goed te zien en te kunnen fotograferen . Erg aardig ! Ik had laat in de middag al gegeten en dus kon ik heerlijk een rondje wandelen buiten en ’s avonds nog even een biertje nemen beneden aan de bar .

Dag 20 :
Eerst weer naar de baai gereden , maar helaas heb je in de ochtenduren nog aardig tegenlicht en dus door naar de PNW Raptors en daar op tijd aangekomen . Ik was er om 10.30 uur en de eerste vliegshow stond pas gepland voor twee uur in de middag , maar ik had het geluk dat er een groep bejaarden vanuit Victoria naar binnen kwamen die een afspraak hadden voor een groepstour inclusief vliegshow en dus bij hun aangesloten . Vandaag is er ook een tv crew aanwezig en daar werd Manwe vrij voor gemaakt en heb ik die dus niet kunnen terugzien , maar zijn opvolger is al in training en doet het prima ! Ook de Hawk en kerkuil waren ook mooi en als klapper op de vuurpijl ging men voorvliegen met een Slechtvalk en die heb ik erg mooi kunnen platen , zelfs van dichtbij .
Na de show nog even rondgekeken en daarna in de auto gestapt naar Duncan en daar even naar wat Totempalen gekeken en in Duncan had ik geen lekker gevoel en ben daar eigenlijk weer snel vandaan gegaan . Even bij de stoplichten aan de kant gegaan om een aldaar opgestelde stoomlocomotief te fotograferen en daarna doorgereden naar Crofton en hier lekker langs het water gewandeld en genoten van de rust en de ruimte . Uiteindelijk weer terug gereden naar de baai en daarna door naar de B&B en hier ook lekker van het avondeten genoten . Een goede dag gehad .

Dag 21 :
Vandaag is het grijs en miezert het buiten en dus niet het beste weer om te gaan rijden naar de zuidwesthoek van het eiland . Aan het eind van de weg langs de PNW steek je de hwy over en ga je de Pacific Marine route op en de eerste stop is Cowichan en Lake Cowichan en in de mist is dit niet echt spectaculair , maar wat is dat dan wel …………
Door via de vele logging sites en de bergen door naar het zuiden en daar gestopt bij de brug van Port Renfrew . Men was daar aan het vissen op zalm , maar als ze er een aan de lijn kregen dook er meteen een zeehond bovenop en snoepte dan de vis van de lijn af . Ook even in het dorpje zelf gekeken en bij de Botanical Bay welke hierachter ligt . Weer terug in de auto en nu de mist is langs de kust en pas vanaf China Beach was er weer zicht en ook bij French Beach even gestopt . Al vroeg in de middag aanwezig in Sooke en aldaar even rondgekeken en de B&B opgezocht en gevonden . De cabin is leuk en achter het huis heb je een mooi terras en de eigen stijger , alwaar de boten liggen aangemeerd . Ook de boten van de zoon , die zowel een zeilboot , een vissersboot als een Zodiac bezit en deze gebruikt voor tours . De avond op de stijger was gezellig en er waren veel vrienden van de zoon des huizes aanwezig en er werden krabben en garnalen gevangen om die daarna te bereiden en op te eten .

Dag 22 :
Vannacht heeft het hard geregend en ook nu is het slecht weer en de vooruitzichten zijn niet al te best , maar misschien wel met wat opklaringen in de middag . Ik ben naar de Whiffin Spit gewandeld en dit is de landtong achter het huis en daar heerlijk nat geregend en na een vers setje kleren aangetrokken te hebben begon het nog harder te regenen en ben ik een groot deel van de middag binnen gebleven en heb even de administratie bijgewerkt . In de middag werd er een stormwaarschuwing voor de nacht en ochtend aangegeven , gepaard met veel regen en dus voorspeld dit niet veel goeds voor de dag van morgen . In de avonduren lekker tv vanuit Nederland gekeken en twee afleveringen van Voetbal International gekeken en daar achteraan nog een episode van Game of Thrones .

Dag 23 :
Vanmorgen wederom wakker geworden met veel regen en wind en eerst rustig aan gedaan en daarna in de auto gestapt en East Sooke bekeken en zowaar werd het in de loop van de middag even droog en kwam ook het zonnetje nog even tevoorschijn en dus nog even naar de andere spit geweest die aan de oostkant van het dorp ligt en daar even met een visser staan praten en nog een paar leuke plaatjes kunnen maken . De wind werd al snel kouder en de wolken dreigden weer met zure appelen en dus maar weer terug gereden naar de cabin en aldaar de rest van de avond geluisterd naar de regen en harde wind . Ook morgen moet het slecht weer gaan worden en dat is erg jammer .

Dag 24 :
Na het ontbijt even gewacht tot het slechte weer iets minder zou worden , maar toen dit niet gebeurde toch maar weer in de kleren gegaan en naar de Potholes gereden en daar gaan wandelen langs de rivier , die nu erg aangezwollen was en wild omlaag kwam door de bedding . Mede door het vele regenwater dat van de hellingen komt was het waterpeil hoog en ook het wandelpad langs de rivier stond her en der onder water . Op de terugweg even bij de oude vuurtoren gestopt en de doorsnede van de oude boom en vervolgens maar weer boodschappen gedaan om genoeg in huis te hebben voor de rest van de middag en avond . ’s Avonds weer een paar afleveringen van Game of Thrones gekeken en op tijd vlak gegaan . Erg jammer van het weer op dit moment .

Dag 25 :
Vandaag inpakken en terug naar het vaste land en in de regen vertrokken uit Sooke en na het passeren van Victoria kwam de zon door en werd het mooi weer en dat heb ik de rest van de dag ook gehouden . Ruim op tijd bij de ferry en ik stond vrij vooraan in de rij en kon nog even rustig rondwandelen langs de oevers en de winkeltjes , alvorens we gingen inschepen op de boot . Eenmaal aan boord lekker op het bovendek rondgewandeld en op tijd naar de voorplecht gegaan om het schouwspel van de passerende boten vast te kunnen leggen en daarna ga je even het ruime sop op om bij Tsawassen weer aan wal te komen . Na redelijk snel van de boot af te zijn gereden meteen langs de kust noordwaarts gereden en de afslag naar Steveston gemist en dat was jammer . Daardoor was ik te vroeg in Vancouver , ben wel meteen naar het hotel gereden en kon de auto aldaar alvast in de garage zetten en ben daarna gaan wandelen langs False Creek , het stadion en Chinatown . Hier voelde ik mij alles behalve lekker , want er loopt echt erg veel fout volk rond !
Uiteindelijk na een wandeling van 9,5 km weer terug gekomen bij het hotel en mijn intrek genomen in de kamer . daarna nog even bij de Seven Eleven wat inkopen gedaan en de rest van de avond doe ik niks meer .

Dag 26 :
Het regent weer eens en voor vanmorgen heb ik een lange wandeling in de planning en ga deze gewoon uitvoeren . Na het ontbijt in The White Spot lekker de wandelschoenen aangetrokken en met alleen 1 camera en een flesje water aan de wandel gegaan en vanaf het hotel naar de waterkant gegaan en vanaf daar heel downtown rond gewandeld . Dit is een wandeling van 15,5 km en gaat om Stanley Park heen , langs de totempalen , de jachthavens en langs de waterfront tot aan de Cruise terminal en vanaf daar weer terug naar het hotel . Daar even een half uur gerust en met droge kleren de kleine ferry genomen naar Granville Island om de winkeltjes te gaan bekijken en misschien nog wat leuks te kopen . Eigenlijk viel Granville wel een beetje tegen en was ik vroeger als verwacht weer terug bij het hotel en na een warme douche was de fut er wel uit voor vandaag en heb ik weinig meer gedaan die avond .

Dag 27 :
Ik had gisteravond nog wat plaatjes buiten gemaakt van de zwervers die voor de avondwinkels op de stoep zaten te vragen om eten en drinken en dat is een groeiend fenomeen , helaas……………..
Bij binnenkomst had ik een fiets gereserveerd voor de ochtend en toen ik vanmorgen beneden kwam deze opgehaald en met een ATB bike lekker weer langs de stranden naar Stanley Park gereden en nog een stukje door de stad gegaan en nog weer even bij de watervliegtuigen wezen kijken . Na 3 uur lekker rondtoeren de fiets weer ingeleverd en wandelend weer terug gegaan naar Coal Harbour en daar lekker staan genieten van het uitzicht en de watervliegtuigen en naar binnen gegaan bij De Dutch voor een hapje en een drankje . Deze Hollandse tent is leuk gedecoreerd en heeft leuke woordspelingen op de menukaart en binnen zaten diverse Nederlandse stellen . Ik werd geholpen door een Nederlands meisje en met haar nog een tijdje kunnen praten over het werken en wonen aldaar en dat blijft toch wel kriebelen . Na 2 heerlijke Heinekens weer terug gegaan naar het hotel en langzamerhand de koffers gaan pakken voor de terugreis .

Dag 28 :
Wederom heerlijk ontbeten in The White Spot en na het laden van de auto uitgechecked bij de balie en de meisjes vroegen wanneer ik weer terug kwam en ik heb beloofd in 2015 weer te komen logeren en een van de meisjes vroeg of ik next week nog tijd had om weer langs te komen . Leuke meiden en een prima hotel wat mij betreft . De rit naar de achterkant van het vliegveld was nog bij mij bekend van 2009 en moeiteloos stond ik weer op het plekje bij de float plane terminal met zicht op de baan en het vliegveld . Heerlijk anderhalf uur gestaan en in mijn hoofd afscheid genomen van Canada en deze reis . Het inleveren van de auto ging goed en zonder extra kosten de terminal in gegaan en aangesloten in de reeds vroege rij bij de incheckbalies , alwaar ook vele Hollanders stonden inclusief het stel dat ook mee was op de Orcatour vanuit Campbell River . Met deze mensen nog leuk staan praten en eenmaal door de douane heen was het weer lekker zitten bij een raam en genieten van de kisten die voorbij komen totdat ik naar onze gate moest gaan om aan boord te gaan.
Natuurlijk weer aan het raam op 5A en gelukkig in een andere kist van Air Transat . Eigenlijk had ik twee lege stoelen naast mij , maar omdat een jong stelletje met kleine niet bij elkaar op 1 rij zaten werd er even geschoven en kreeg ik toch nog 1 passagier bij mij in de rij en dat was wel jammer .
Na het taxiën naar de andere kant van het vliegveld bleek er een probleem te zijn in de cockpit en besloot de Captain de baan weer te verlaten en even naar de remmen te laten kijken , want hij had een melding dat er iets niet goed was . Na een fysieke check en een reset konden we met een kwartier vertraging toch de lucht in en terug vliegen naar Holland . Onderweg genoten van het first light op 11 km hoogte en dat gezien als een mooi verjaardagscadeau ! Boven IJsland kregen we het ontbijt en de melding dat we met een noordoostelijke wind aan zouden komen op Schiphol en dus wist ik dat we op de kaagbaan zouden gaan landen en niet op de polderbaan , zoals gehoopt .
Ooit gaat mij dit wel lukken………
Na de landing duurde het nog even voordat we de koffers weer hadden , maar daarna snel de deur door en daar stond Marijke al te wachten en die heeft me netjes naar huis gebracht . Daarna even twee uur plat gegaan op bed en daarna de boodschappen gedaan en ´s avonds het tot half elf vol weten te houden . Op zondagmorgen de katten weer opgehaald vanuit de opvang en die zagen er goed uit en eenmaal thuis waren ze snel weer gewend . Ik heb nog anderhalve week last gehad van de jetlag en daarna kon ik weer de hele nacht doorslapen .

Het is een absoluut geweldige vakantie geweest !

Dag 2 door Kananaskis was erg mooi en de dagen bij de hatchery waren geweldig , maar de klapper van de vakantie was de dag met 13 Grizzly´s in de Bute Inlet . Persoonlijk was de beklimming van Joffre een grote overwinning op mijzelf en voor mijzelf ; ik ben nog niet te oud en versleten !!!
Helaas is Sooke in het water gevallen en kon ik de vlucht naar Alpine Lakes niet maken , maar deze gaan weer op de lijst voor de volgende reis , want dat is toch wel weer de bedoeling .

Het lekkerste drankje voor onderweg.....................

Accomodaties deze reis:

Calgary : Hotel Sandman Downtown, goed hotel met bar en restaurant, gelegen in het centrum.
Canmore : Ramada Inn and Suites, hele goede plek om te verblijven en goed ontbijt.
Golden: Goldenwood Lodge, weer even het thuisgevoel bij Andy en Barbara.
Salmon Arm: Ravens Roost. Nooit meer!!!!!!!
Salmon Arm: Super8 Motel, goede kamer, wel gehorig en superslecht ontbijt.
Wells Gray : Windhaven B&B, absolute aanrader!
Pemberton: Lilloet River Lodge, mooi gelegen en hele aardige mensen.
Campbell River : Riverbank B&B, aardige dame, maar eenmalige aktie.
Orca tour Eagleeye : Perfect geregeld
Grizzly tour Eagleeye: Perfect geregeld
Tofino : Adventure Tofino, net als in 2011 erg goed.
Whale tour Whale center: Prima geregeld
Duncan : Quamichan Inn, geweldige plek en goed voedsel!
Sooke : Salty Towers B&B, leuke cabin met toegang tot aanlegsteiger en terras, erg leuk.
Vancouver : Best Western Granville/Downtown, net als in 2011 zeer tevreden.