• Header Jos 1

foto-jos.nl

Madeira 2019

Madeira voorpret.

Na het niet akkoord kunnen gaan met de twee ontvangen Hurtigruten  prijsopgaves ben ik verder gaan kijken op mijn bucketlist aan bestemmingen en heb gekozen om dit jaar kalm aan te gaan doen en naar Madeira te gaan.

Dit eiland staat voor verschillende redenen op de list; als zijnde het bloemeneiland en voor het vliegveld van Funchal, dat langs een berghelling gelegen is en af en toe kan zorgen voor problemen bij landende vliegtuigen. Verder is dit vliegveld goed te bekijken als vliegtuigspotter en kan je daar mooie foto's maken. Na de Azoren reis van 2012 stond dit eiland ook nog op het lijstje en deze kan ik nu gaan afvinken.

Ik heb gekozen voor het Santa Cruz Village hotel en ga vanuit die locatie alles bekijken op het eiland. Het Boutique hotel is een echt ideaal spottershotel, maar deze viel om verschillende redenen toch af. In elk geval kan je als niet gast wel gebruik maken van het dakterras van dit hotel met prima zicht op de vliegbewegingen. Daar ga ik ook nog wel een paar uurtjes doorbrengen!

Het apart gelegen vliegveld, gezien vanuit de noordelijke kant bij Machico. Vanuit dit haventje ga ik de whale tour doen tijdens de vakantie.

De klimaatkaart van het eiland en het is daar goed vertoeven in de zomer!

Zicht naar de kust en de binnenkomende vliegtuigen vanaf een balkon van het hotel. Links op de voorgrond het Boutique hotel met dakterras.

Dag 0 is altijd een leuke dag; het inpakken van de koffer en het inchecken voor de aankomende vlucht en in dit geval ook het wegbrengen van de 3 katten naar het kattenpension voor 10 dagen.

Het rode gevaar was nog even onderuit in de koffer gaan liggen op een onbewaakt moment, maar moest er weer uit voor de weegtest en die bleek in orde te zijn. Ik ben er dus klaar voor.

Marijke was om 03.50 uur bij mij aanwezig om als taxidienst te gaan rijden en om 04.40 uur zat ik al bij de gate met een bak koffie.....  Na een rit van iets meer dan  20 minuten stonden we al op Schiphol en kon ik meteen bij de balie van Transavia de koffer inleveren en ook direct door de douane naar de gate en zo dus in recordtijd koffietijd en nu dus nog wel 2 uur wachten op het vertrek van de vlucht....

Na een voorspoedige start en climbout en een rustige vlucht over het zuidpuntje van Engeland vliegen we nu over de noordwestpunt van Spanje en gaan zo verder langs de Portugese kust en dan weer over zee naar Madeira.

Na het passeren van Porto Santo vliegen we nu in de approach over Ponta de Sao Lorenco en daar ga ik over een paar dagen de wandeling doen naar de rots punt boven in beeld.

We vliegen nu vlak voor de baan en dit is dus Santa Cruz en hier ga ik verblijven in het hotel aan de rechterkant van de snelweg brug, het Santa Cruz Village hotel.

vanaf het vliegveld is het 5 minuten rijden en je staat bij het hotel. Omdat de kamer nog niet klaar was halverwege de ochtend kon ik mijn bagage in een afgesloten ruimte achterlaten en ben dus lekker gaan wandelen en het dorp gaan verkennen.

Het is heerlijk weer en het wandelen door het dorp is leuk om te doen. Ik loop meteen ook even naar de oostgrens van het dorp om te kijken naar de kop van de baan en de beste manier om naar de baan te gaan wandelen morgenochtend.

Het was nog dichterbij als verwacht en de weg links gaat direct naar het vliegveld toe en de weg rechts gaat onder de andere weg door zo langs de baan toe. Appeltje eitje dus!

Zo komen ze dus vlak langs de kust langs en met de 100-400mm geen enkel probleem om die te gaan fotograferen. Ik draai weer om en loop het dorp weer binnen en ga even de strandkant bekijken en ergens wat drinken op een terras.

Een kleine visafslag.

Vanuit de kleine jachthaven hier een mooi overzicht van het dorp en aan de rechterkant de kop van de landingsbaan; alles lekker dicht bij elkaar dus!

Na een drankje op een terras genuttigd te hebben ben ik weer naar het hotel gaan wandelen en gelukkig was de kamer nu klaar en kon ik mijn spullen hier gaan neerzetten en even onderuit gaan liggen op bed met de schoentjes uit....lekker hoor. Na een uurtje lekker gelegen te hebben ben ik weer een rondje gaan wandelen door het dorp en hoorde op een bepaalde plek verschillende vogelgeluiden en dus weer terug gewandeld naar het hotel om de grote lens te pakken en daar weer naar toe gewandeld en niet zonder succes!

Grote gele kwikstaart

Europese kanarie

Het avondeten in het hotel genuttigd en de zalmsalade als voorafje smaakte prima evenals de lamskoteletten. Na het eten nog twee rondje door het dorp en langs het strand gewandeld en om half elf lekker gaan slapen; het is een lange eerste dag geweest.

Goed geslapen en al vroeg wakker en hoorde zo ook al de eerste vlucht vanaf het vliegveld vertrekken in de verte.....

Lekker rustig gaan ontbijten en even op flightradar24 gekeken wat er die ochtend binnen moest komen en na het ontbijt de rugzak gepakt en gaan wandelen naar de baan en dit via een route door het dorp bovelangs gedaan.

Vanaf deze plek sta je naast de kop van de baan en hier even de binnenkomst en vertrek van een paar vluchten staan kijken.

In de bomen en struiken onder mij veel kanaries en ook zwartkoppen en met moeite een paar plaatjes van deze bewegenlijke vogels kunnen maken.

Daarna terug gewandeld naar het hotel voor het welkomstgesprek met de reileidster van Corendon en daarna weer naar de baan gewandeld maar nu naar een plek langs de baan op een hoger gelegen locatie met een mooi overzicht over het geheel.

Heel veel kleine hagedissen op dit eiland en je komt ze werkelijk overal tegen, zo ook hier op het terras van Cassiano's snack bar langs de baan. Mijn vaste plek voor drankjes en lunch als ik in de buurt ben deze week.

Vanaf Madeira is het niet zo ver vliegen naar de Azoren en daar wil ik een dezer jaren nog weer een keer naar terug voor een tweede bezoek; ik zou zo instappen.....

Op een struik zat een Berthelots pipet te piepen en daar kon ik nog een paar leuke plaatjes van schieten. Funchal Airport is nou niet echt een erg druk veld en je hebt genoeg tijd om tussen de vliegbewegingen door andere dingen te gaan doen en bekijken. Ik ben tot en met de " middagspits"  van 5 kisten gebleven en daarna terug gewandeld naar het hotel voor een pilsje op het terras bij het zwembad. Lekker hoor.

Het is een bijna windstille avond en nog behaaglijk warm buiten en dus de hele avond lekker rondgewandeld langs de kust en op bankjes aan het water gezeten. De vrijdagavondmis in de kerk werd buiten gehouden en het was gezellig druk op het dorpsplein naast de kerk.

Het laatste deel van de avond doorgebracht op het terras naast het zwembad en een heerlijk rustige dag gehad en wat leuke plaatjes kunnen maken van de vliegtuigen op het vliegveld vanaf verschillende plekken.

Om 09.00 uur stipt stond het verhuurbedrijf voor de deur met een heuse fiat panda en na het tekenen van de papieren en de controle van de vele krassen en deuken op het apparaat kon het feest gaan beginnen.

Eerst natuurlijk even naar de baan gereden voor een snelle check wat er aan vliegtuigen stond en daarna doorgereden naar Machico en vanaf daar de hoofdweg op naar Cancal en Ponto de Sao Lorenco voor de wandeling.

Machico en de jachthaven aan de buitenkant van het dorp. Vanaf hier vertrek ik morgen voor de Whale watch en dus even de route vanaf boven bekeken hoe ik daar het beste naar toe zou kunnen gaan rijden.

Dit is de wandeling die ik ga doen en als de knie mee werkt ook nog de laatste beklimming naar de top, maar eerst even het eerste deel van deze tocht van 6 km volbrengen.

Eenmaal bij de oase besloten niet de klim naar de top te gaan doen, want de knie had al wat klappen gehad met al die trappen onderweg. Dus doorgelopen en de tocht van 6 km volbracht en eenmaal terug bij de auto herstelde het lijf erg snel en kreeg ik het gevoel dat het waarschijnlijk wel had gekund tot aan de top, maar dat geen risico's nemen op de dag 3 van de 8 waarschijnlijk de beste keuze was geweest. Terug naar Cassiano's voor de lunch en de middagspits op het vliegveld.

Prachtige plek om te staan voor de fotografie, de oploop tegenover Cassiano's langs de bergwand en vanaf hier volledig overzicht over het veld en onbelemmerde fotografie.

De middagspits en later ook de vroege avondspits ( telkens ongeveer 5 vluchten ) bekeken en genoten van het fotograferen langs de baan en de mooie plaatjes die ik kon schieten vanaf deze locatie.

Daarna de auto geparkeerd in de garage onder het hotel en weer lekker naar het strand gaan wandelen en op een terras gaan zitten voor het avondmaal en later nog op het terras bij het zwembad van het hotel. Lekker gewandeld vandaag en genoten van de vliegtuigen. Precies wat ik wilde doen deze week.

Het is vanmorgen  al erg warm buiten en gelukkig staat er een ardig briesje. Vandaag ga ik met wind birds vanuit Machico de oceaan op en daar gaan we op zoek naar alle soorten van zeeleven die we tegen kunnen gaan komen.

We gaan met 8 gasten en 2 gidsen aan boord van de RHIB boot en varen de haven uit en gaan linksfa richting Canical en de haven aldaar en langs de stenen kade zien we onze eerste soorten van zeevogels en strandvogels. Vervolgens gaat de boot richting Sao Lorenco en zien we aan de windkant van de rotsen de grote golven en zeegang en dus besluit de schipper aan deze kant te blijven en rechtsomkeerd te maken en verder de kust uit te gaan varen en daar zien we Shearwater Coreys en Petrels rondvliegen en doen ons best om een beetje in de buurt van deze vogels te komen en er nog een paar plaatjes van te kunnen maken.

Voor de kust van Santa Cruz zien we meer Corey's bij elkaar op het water zitten en begint een van de gidsen meer om zich heen te kijken en het wateroppervlak in de gaten te houden.

Walvissen!  In dit geval 3 potvissen ( Sperm Whales )

Nadat we een tijdje langszij deze mooie dieren gevaren hadden doken ze onder en dan zijn ze 15 tot 20 minuten onder water en moet je maar afwachten waar ze weer boven zullen komen. Besloten werd daar niet op te wachten en langzamerhand terug te gaan varen richting Machico.

Santa Cruz vanaf het water gezien.

Apart is om te zien hoe het tweede deel van de landingsbaan van het vliegveld op palen staat. Onder dit deel zit een jachthaven, een botenopslag terrein en een evenementen terrein, waar feesten georganiseerd worden.

Na het ontschepen ben ik samen met een Frans stel in de jachthaven van Machico op een terras gaan zitten en hebben we daar gezamenlijk de lunch genuttigd. Was erg gezellig. Deze mensen gingen nu door naar de andere kant van het eiland en wel Porto Moniz en daar ga ik morgenochtend heen. Nu eerst weer terug naar het hotel voor een andere set kleren en weer door naar de baan, want het windje is nog wat harder gaan waaien en misschien krijg ik nu wat meer spectaculaire shots van de landende kisten te zien om te kunnen fotograferen.

De wind stond zo goed als in de lengterichting over de baan en dus konden alle piloten hun werk goed uitvoeren en de kisten zonder al teveel problemen op de baan neerzetten.

Aan het einde van de middag viel de wind ineens weg en werd het ontzettend benauwd, waar je ook kwam. Alleen onder de airco was verkoeling te vinden en zelfs de locals vonden dit niet prettig weer.... ook in de straatjes van Santa Cruz was het erg warm en zelfs de binnenplaats van het hotel was niet prettig om te verblijven en dus kon ik nergens een plekje vinden om lekker buiten te gaan zitten eten dus bij de Mercado een afhaal maaltijd gehaald en op de kamer met de airco aan op zitten eten. Daarna nog een koel pilsje op het nog steeds benauwde terras naast het zwembad genuttigd en de dag afgesloten.

Vandaag ga ik wat kilometers met de auto maken en eerst naar het verste punt van de reis rijden en dat is Porto moniz. Even na Funchal ga je dwars door het binnenland en dus door veel tunnels en kom je vanzelf uit aan de noordwestkust van het eiland en daar was ik sneller als verwacht en zo kan je zien dat dit ook niet een echt groot eiland is.

Heerlijk rustig rondgewandeld hier en rondgekeken bij de natuurzwembaden die hier zijn en waar dit plaatsje bekend om staat. Eerstvolgende stop vanaf hier is Sao Vicente en daar ook even rondgekeken in het dorp.

Vanaf hier ben ik nog even een stukje langs deze kust gaan rijden en daarna weer terug overgestoken door de tunnels naar de zuidkant van het eiland en bij de badplaatsen Ponta do Sol, Ribeira Bravo en Camara de Lobos gaan kijken.

Het is duidelijk te zien dat het toeristenseizoen nog niet geheel op gang is en dat de grote instroom nog moet komen.

Ik ben langs de kustwegen gaan rijden en dat vond de Panda niet zo leuk, want een auto zonder power die heuvels van soms bijna 20% omhoog moet heeft het zwaar.... Toch leuk om gedaan te hebben.

Eenmaal weer terug in Santa Cruz eerst doorgereden naar de baan en weer even een drankje genomen bij Cassiano's op het terras.

Als slotstuk nog een plaatje kunnen schieten van een Madeira Falcon, nauw verwant aan onze Torenvalk.

Vandaag ga ik naar Funchal om de Botanische tuinen te gaan bekijken en nog wat van de stad te gaan zien. Na een kort stukje rijden ben je eigenlijk al in Funchal en de tweede afslag ( Monte ) genomen en meteen vast in de file van toeristen die ook allemaal deze afslag moesten hebben. Eenmaal beneden in de stad gingen de meeste auto's rechtsaf richting de haven en ik had een andere route gezien en volgde de stadsbus naar het busstation en kon daar meteen de parkeergarage in en van daaruit met de kabelbaan naar boven en de botanische tuinen aldaar gaan bekijken. Route plannen loont zeg ik dan maar!.

Bijna boven en aan de linkerkant heb de daar een grote tuin, maar eerst ga ik rechtsaf en weer een stukje naar beneden met de volgende kabelbaan naar een andere tuin.

Een mooie tuin en ik heb daar bijna anderhalf uur rondgewandeld. Daarna weer omhoog naar de top met de kabelbaan en de Monte tuin binnengegaan.

Deze tuin is echt schitterend mooi en een echte aanrader als je in Funchal bent! Nadat ik weer met de kabelbaan naar beneden was gegaan ben ik eerst even op een terras gaan zitten langs het water voor de lunch en ben daarna lekker gaan wandelen langs de kade en haven.

Vanaf hier weer rustig terug gewandeld via een stukje stad naar de parkeergarage en weer de hoofdweg op gereden terug naar Santa Cruz. Ik had nog wat tijd over en dus meteen doorgereden naar de baan en daar weer even bij Cassiano's op het terras gaan zitten. Aan de overkant waren de valkeniers van Funchal met hun vogels aan het oefenen en 1 van de vogels had er duidelijk geen zin in en ging demonstratief op het dak zitten en wenste er niet af te komen.......

Ik had vlak daarvoor nog op de radar gekeken en zag niks voor de baan hangen, maar uit het niets kwam deze kist ineens binnengevallen.

Bleek een medisch noodgeval te zijn

Dit is het Boutique hotel, waar ik eigenlijk wilde gaan verblijven. Bij het uitzoeken van de vakantie had ik hier naar gekeken en zag ineens dat Sunweb deze nog wel aan bood, maar dat er geen keuken zou zijn vanwege problemen.... erg gek bericht leek het mij.... uiteindelijk dus niet geboekt en niet ten onrechte. Bij aankomst in Santa Cruz had ik donderdag al even bij het hotel gekeken en deze bleek van de ene op de andere dag ineens gesloten te zijn en de mensen in mijn hotel hadden ook geen antwoorden over het hoe en waarom. Het hotel staat er net 3 jaar en nu al weer dicht. De tafels en stoelen staan gewoon nog op het dak, net als de planten.

De benedenramen zijn wel afgeplakt en er hangt een bordje op de deur dat er een herinrichting plaats zal gaan vinden. na het avondeten nog een rondje gewandeld langs het strand en met de camera op een bankje gaan zitten, want er komen nog een paar leuke kisten binnen.

het werd een heerlijke avond met een lekkere temperatuur en dus ook veel mensen op de been en aan het wandelen langs het strand. Ook later op het terras bij het zwembad was het nog lang druk en gezellig.

Vandaag is de bird watch tour met wind birds en dus op tijd op om te gaan ontbijten, want ik wordt om 08.30 uur al opgehaald en dan gaan we op pad. Nadat we bij 2 andere hotels ook gasten hadden opgepikt ( 2 stellen Engelsen en 1 Poolse Engelsman ) zijn we eerst naar Porto Moniz gereden om daar even buiten het dorp bij de inheemse Trocazduif te gaan kijken en al snel hadden we die gevonden. Helaas wel hoog op de rotsen op een tak en ver weg vliegend in de meeste gevallen.

Daar dichtbij zat op een rots een klein Visdiefjes kolonie en daar ook meteen even gekeken. Het is nu nog bewolkt en donker, maar in de verte zien we meer licht aankomen.

Seixal ligt daar in de verte, maar wij gaan nu de andere kant op rijden.

De Madeira goudhaantjes en Vuurgoudhaantjes vonden we in een dal dat hoog gelegen is in een prachtig rotsachtig gebied.

Hier vonden we ook de Madeira Vinken en nog wat parkieten en nadat we hier heerlijk rondgewandeld hadden zijn we naar Porto Moniz gereden voor de lunch, welke inbegrepen was.

Niks mis mee. Na de gezellige lunch zijn we weer gaan rijden en naar de ruige westkust en de mogelijke vogelsoorten die we daar tegen zouden kunnen komen.

Madeira Buizerd en Torenvalk bij elkaar in de lucht langs de rotswanden, heerlijk uitzicht. Terwijl we daarnaar stonden te kijken zag ik in mijn ooghoek iets bewegen op de hekrand voor ons en dus even gekeken en meteen een paar plaatjes geschoten van deze Pipet ( pieper )

Ook dit is een mooie omgeving en hier komen weinig standaard toeristen, maar wel de natuurreizen met hun gidsen.

Eenmaal terug aan de kust kwamen we weer op bekend gebied voor mij, want 2 dagen eerder had ik hier ook al rondgereden en rondgekeken.

We waren druk in gesprek met de gidsen over de geelpootmeeuwen en de ondersoorten die ze daar ook hebben, toen ineens iemand riep dat er tussen de groep meeuwen ook nog wat anders stond! Het bleken twee Egrets te zijn en dat zijn kleine zilverrreigers. Deze stonden rustig tussen de meeuwen en werden volledig met rust gelaten en dat was wel opvallend. Een mooie afsluiter van deze dag als waarneming en dus weer via de hotels in Funchal terug gereden naar Santa Cruz.

Na de berichten van gisteravond waren deze nu ook niet al te best voor thuis en dus zaten we op het terras met een paar andere Hollanders te kijken op onze telefoons naar de buienradar en waren blij daar nu even niet te zijn. Morgen pas weer naar huis.....

We gaan weer naar huis. De wekker vroeg gezet en op tijd naar de ontbijtzaal gegaan voor een goed ontbijt, want de luch zal overgeslagen gaan worden tijdens de reis naar huis. Lekker op tijd bij de autoverhuurder om de Panda weer bij zijn soortgenoten terug te zetten en netjes door de verhuurder met een busje naar de vertrekhal gebracht om in te gaan checken en dat duurde erg lang. Eenmaal dit overleefd te hebben waren we zo door de douane en kon je lekker buiten op het open terras gaan kijken naar de vliegtuigen die voor je neus stonden. Niks mis mee.

We worden omgeroepen om naar binnen te gaan en ons bij de gate te voegen en daar stonden we dus met bijna 200 man in een rij te wachten totdat we weer naar buiten mochten.....

Gelukkig een andere kist als op de heenweg en dus weer 2 verse kisten op de lijst erbij voor mij.

Na de start weer over Sao Lorenco en het eiland Porto Santo gevlogen en weer terug naar de Portugese kust en daarna over mid Frankrijk terug naar onze eigen noordzeekust boven Zeeland

Wormer, Wormerveer en Krommenie

Saendelft oost en west

Assendelft, home sweet home

Assendelft zuid / CMC / zaandammerweg

Noordzeekanaal en het westelijk havengebied van Amsterdam

We zijn weer thuis en onze kist staat geparkeerd naast de Level kist waarmee we drie weken terug nog naar Rome waren gevlogen. Een leuke vakantie gehad en niet alle wandelingen kunnen doen die ik in de planning had, maar toch een dikke voldoende voor deze week op het mooie eiland Madeira. Ik ga daar graag nog eens terug voor die laatste wandelingen, maar dat heeft geen haast.