• Header Jos 1
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

Canada 2009 Vancouver – Vancouver 25-08-2009 tot 11-09-2009

Na jaren van dromen over een reis deze kant op besloot ik in November 2008 dat 2009 het jaar van de reis zou gaan worden en ben ik mij gaan verdiepen in de mogelijkheden en de te rijden route . In Januari 2009 naar de Vakantiebeurs te Utrecht geweest en daar verder informatie ingewonnen en het gesprek met Kuoni dat ik daar had kwam op mij goed over en uiteindelijk heb ik via deze organisatie de tickets , huurauto en de eerste twee overnachtingen geboekt . Ondertussen veel gelezen op het internet en vooral op het Canada forum en mij daar ook op ingeschreven en de route daar ter beoordeling op geplaatst . Met de reacties die ik kreeg kon ik weer verder en vooral het contact met John Hermsen ( Footprint ) was heel constructief en via Footprint heb ik de rest van de reis in een Travelplan laten vastleggen .

Dag 00 / 24 Augustus

Vandaag ingelogd bij British Airways en de tickets uitgedraaid , de stoelen uitgezocht en de bevestigingen ontvangen . terwijl ik Intercontinentaal ga vliegen hoef ik toch geen 3 uur meer van tevoren in te checken en hoef alleen nog maar mij te melden en de koffers in te leveren .

Dag 03 / 27 Augustus .

Na het inladen van de auto en het uitchecken gaan rijden en via de Lions Gate Bridge naar Noord Vancouver gereden en Capilano Road genomen naar de Suspension Bridge . De Capilano Bridge is 150 meter lang en gaat over een 85 meter diep rivierdalletje en dat is een leuke oversteek om wandelend te maken en aan de overkant is een mooi onderhouden wandelpark met veel hoogte verschillen en als je daar rustig aan doet heb je iets meer dan een uur nodig om rond te wandelen . Vanaf Capilano rij je zo weer terug naar Highway 99 richting Horseshoe Bay en vanaf daar ga je dan door richting Whistler . Vanaf Horseshoe tot aan Whistler is de volledige route onder construction , want deze weg wordt de hoofdader tussen Vancouver en Whistler tijdens de Winterspelen van 2010 . Met een constant geweldig uitzicht rondom rij je deze route en ik ben bij Squamish gestopt voor een broodje en even rondgekeken op het vliegveldje aldaar . De volgende stop zou Cheakamus Lake wezen , maar bij de ingang van dit park stonden borden met “gesloten wegens bosbrandgevaar “ en bij deze ingang werd nog heel druk gebouwd aan de spelers accomodaties voor de winterspelen en dus maar doorgereden naar Whistler zelf en dat is nog maar een klein stukje vanaf Cheakamus . In Whistler de auto geparkeerd en even op de kaart gekeken waar ik mij in het dorp bevond alvorens lekker te gaan wandelen rond de Upper Village en Lost Lake . Aan het einde van de middag weer terug gekomen bij de auto en even de route naar het B&B bekeken en die bleek op enkele honderden meters van deze plek gesitueerd te zijn en dus was ik daar lekker snel en kon mijn chaletje betrekken ( Bear Trail Inn , een aanrader ) . Na nog een lokaal rondje gewandeld te hebben ben ik heerlijk op de porch gaan zitten en bij het ondergaan van de zon kwamen er ineens heel veel vogeltjes en andere beestjes tevoorschijn en was het nog een uurtje genieten geblazen alvorens het geheel donker was geworden .

Dag 04 / 28 Augustus .

In het eigenlijke programma stond voor deze dag de Joffre Lakes wandeling van 11 km ingepland , maar als alternatief had ik Blackcomb/Whistler Mountain opgenomen en daar heb ik voor gekozen om de benen verder te kunnen ontzien . Via twee gondola’s kom je tot net onder de top van Blackcomb Mountain en vanaf daar heb je nog een mooie trail naar Fitzsimmons Peak en die heb ik gewandeld en dat was een heerlijk stukje om te doen en met veel mooie uitzichten rondom en voldoende diersoorten om te bekijken . Toen ik voor de eerste keer even stopte om ergens een foto van te maken werd ik meteen belaagd door de muggen en heb mij ter plekke meteen goed ingesmeerd met Deed en dat hielp tijdens de verdere wandeltocht op de berg . Toch werd je elke keer als je stopte meteen weer omringd door de muggen en ik heb een stukje film waar je ze heel duidelijk hoort zoemen rond mijn gezicht en de camera . eenmaal weer bij het gondola station aangekomen in de Peak2Peak gestapt en naar Whistler Mountain gegaan . De Peak2Peak heeft een overspanning van 4,4 km en hangt 135 meter boven het dal en dat is best wel even een stukje om naar beneden te kijken . Het uitzicht vanuit de gondel is geweldig en dat alleen al neemt elke vorm van hoogtevrees wel grotendeels weg . Eenmaal op Whistler Mountain aangekomen heb je dan een leuk pad dat je kunt bewandelen naar het volgende gondola station dat je naar de top brengt en dat is best wel een steile helling waar je tegenop gaat en omhoog gaan voelt al niet geheel comfortabel …….. Eenmaal boven is het uitzicht ( 300 meter hoger als Blackcomb ) nog geweldiger en vanaf daar heb je verschillende looppaden die je kunt doen en ik heb het pad naar het Teahouse genomen en vanaf daar kan je kiezen om het pad te vervolgen tot aan het Peak2Peak station of terug omhoog te gaan naar de top en die “fout” heb ik gemaakt ……….. Het is best wel steil om weer naar boven te wandelen vanaf hier en daar was mijn rechterbeen echt niet op berekend en dus kwam ik halfdood weer boven en moest eerst even een kwartier bijkomen alvorens weer in de gondola te stappen en steil omlaag te gaan terug naar het Peak2Peak station . Vanaf daar kan je de gondola’s nemen terug naar Whistler village , of weer in de Peak2Peak te stappen naar Blackcomb en eigenlijk wilde ik dat nog wel een keer meemaken en dus weer ingestapt . Op blackcomb wat gegeten en daarna terug naar beneden gegaan en lekker door de Upper Village gewandeld terug naar de B&B . De bovenverdieping van de Chalet was voor deze nacht verhuurd aan een groep Amerikaanse sporters en die hebben een feestje gevierd tot 03.30 uur ’s nachts en van slapen is weinig terecht gekomen deze nacht.

Dag 05 / 29 Augustus .

Na een korte nacht en een heerlijk ontbijt in de auto gestapt voor de rit naar Powell River . Met de vaartijden van de ferry duidelijk uitgezocht rustig aan terug gereden over Highway 99 naar Horseshoe Bay en daar de Circle Pack tickets gekocht voor de 4 te maken overtochten deze reis en aan boord gegaan voor de tocht naar Langdale . Aan boord heerlijk op het dek gestaan en de koude en best wel harde Squamish winds gevoeld die hier over het water gaan en wederom genoten van het uitzicht rondom . Vanuit Langdale is het treintje rijden met een groep auto’s tot aan Earls Cove voor de ferry naar Saltery Bay . Door de wat andere vorm van routes aangeven ben ik de afslag naar Smuggler Cove voorbij gereden en heb daar niet de tussenstop gedaan die ik wel van plan was en heb niet in dit Marine Park gekeken en eventueel wat Bevers kunnen spotten . Deze hou ik tegoed voor een volgende trip ………..

De boottocht vanaf Earls Cove tot aan Saltery bay is ook een heerlijk tocht en ook hier stond een stevig briesje over het water die het verblijf op het dek niet gemakkelijk maakte . Vanuit Saltery Bay is het dan nog maar een klein stukje rijden naar Powell River en mooi op tijd kon ik mij melden bij het Adventure B&B aan Nootka Drive aan de achterkant van het stadje . Ik werd ontzettend gastvrij ontvangen door deze mensen en ze wonen daar echt betoverend mooi . ’s Avonds komen ook daar heel veel diersoorten tevoorschijn en het is best wel apart om in de verte een Wolf te horen huilen in de bossen en om vlak naast het huis de Racoons ( wasberen ) het kattenvoer te zien opeten met de kat er slapend naast………….

Dag 06 / 30 Augustus .

Vandaag en morgen ga ik met John Hermsen ( Footprint ) een tweedaagse kajaktocht doen en dus een stevig ontbijt naar binnen gewerkt en mij naar de haven van Lund verplaatst om in te kunnen stappen in de kajak en het avontuur te gaan laten beginnen . Al heel veel e-mail contact met John gehad de afgelopen maanden , maar toch vreemd om hem daar voor het eerst in levende lijve te ontmoeten en dan meteen twee dagen samen op pad te gaan . Echter , John is iemand met een open karakter en dus gaat dat eigenlijk vanzelf en na het inladen van de kajak zijn we vertrokken onderweg en meteen buiten het haventje lag daar al een Harbour Seal naar ons te kijken en dat geeft wel een heerlijk gevoel om mee te beginnen . Voorin zittend met de camera op schoot voel je je echt in een zetel zittend met een fantastisch schouwspel om je heen en gelukkig ook met geweldig weer , want sinds de landing op het vliegveld nog geen wolkje gezien en dat nu al 6 dagen op rij . Afkloppen maar . Na de eerste koffiestop onderweg zijn we doorgevaren rond wat eilandjes en hebben in de loop van de middag eerst een eilandje “geclaimd” voor de nacht door onze tenten daar op te zetten en we zijn vervolgens op een ander eiland gaan wandelen en klimmen om de begroeiing daar te bekijken en de natuur te zien zonder dat er mensenhanden aan hebben gezeten . Eenmaal weer terug op “ons” eilandje heeft John voor het avondeten gezorgd en zijn we daarna nog wat gaan spelevaren met de kajak op het water om net voor zonsondergang weer terug te zijn op het eilandje en de kajak op hogere grond te stallen voor de nacht . Met een bakkie koffie in de hand hebben we de zon onder zien gaan en niet lang daarna zijn we gaan slapen en ieder had een eigen tent , dus ruimte genoeg .

Dag 07 / 31 Augustus .

Lekker vroeg wakker en op de kopse kant van het eiland gaan zitten en de natuur tot leven zien komen en de zon te zien opkomen van achter het andere eiland met een heerlijk uitzicht op de andere eilandjes en in de verte Vancouver Island . Waar er gistermiddag en avond geen vogelgeluiden te horen waren op het eilandje was het nu heel druk met vogeltjes en lekker met de camera rondgewandeld en af en toe een plaatje kunnen schieten van de verschillende soorten die daar leven . Nadat ook John wakker was geworden hebben we ontbeten en hebben het kamp opgebroken en de kajak weer geladen en zijn weer onderweg gegaan het water op en ook nu weer met geweldig weer en een licht briesje dat in de loop van de dag weer zou gaan liggen , dus ideaal . Onderweg zijn we ook een groter stuk water overgestoken naar het rotseilandje en daar gekeken naar de vele zeehonden die daar leven en welke op korte afstand van de kajak in het water lagen en dat is echt genieten geblazen . Omdat we voor op het tijdschema lagen hebben we nog een extra tussenstop op een eiland gedaan en de top hiervan beklommen en van het uitzicht genoten . Daarna de laatste etappe naar Lund gepeddeld en eindelijk een Bald Eagle van niet al te ver weg kunnen bekijken en wat plaatjes van kunnen schieten . Na het uitladen van de Kajak en het afscheid ben ik naar de Laughing Oister gereden voor een heerlijk avondeten en vervolgens weer terug naar Powell River voor de nacht . Twee geweldige dagen gehad op het water en dat is zeker aan een ieder aan te raden om daar ook te gaan doen !!!!! Na thuiskomst in Nederland heb ik zelfs een eigen kajak aangeschaft ……………..

Dag 08 / 01 September .

Vandaag overtocht nummer 3 en dus steek ik over naar Vancouver Island en vanaf Comox door naar Telegraph Cove . Ik had de vroege boot van 08.00 uur en dus lekker vroeg ontbeten bij Owen en Daphne en met een volle maag aan boord gegaan van de boot . Vanuit Comox heb ik de inner highway genomen langs de kust en dus dwars door Campbell River gereden en daar een tussenstopje gehouden om even wat rond te kijken . Eenmaal het stadje uit rij je het bos in en dat is iets meer dan 2 uur onafgebroken bomen langs de kant van de weg en dan heb je een saaie rit tot vlak voor Telegraph Cove en dat laatste stukje rij je een niemandsland in en langs een groot loggerskamp tot aan TC . Daar mij gemeld en de sleutels van de cabin ontvangen en na wat gegeten te hebben lekker gaan wandelen door dit haventje en de geschiedenisbordjes gelezen en wat leuke fotootjes gemaakt . Het is een aparte plek met een aparte sfeer en dat maakt het geheel toch wel wat bijzonder . ’s Avonds nog even achter de RV stalplaatsen het heuveltje opgewandeld en gezien dat er nieuwbouw vlak achter dit unieke oord opgetrokken wordt en dat vond ik toch eigenlijk geen goed idee , want die twee dingen gaan slecht samen ………………

Dag 09 / 02 September .

Vanuit TC is het een klein stukje rijden naar Alder Bay en vanuit hier ga ik een Orca tocht maken met een zeilboot van de firma Seasmoke . Deze tocht was , net als alle andere excursies , reeds in Maart besproken en deze mensen zaten eigenlijk toch wel met mij “in hun maag “ , want tot 1 September was ik nog steeds de enige passagier voor deze dag en ze wilden geen nee zeggen en eigenlijk ook niet met 1 persoon uitvaren ………… Met deze vaardatum nog steeds open op hun site meldden op de avond van 1 September een groep Zwitsers zich voor deze tocht en vlak daarna nog een groepje Nederlanders die met een camper onderweg waren naar Alder Bay RV camping . Aan boord werd ik bedankt door Maureen en David dat dankzij mij ze nu toch nog een volle boot hadden ………….. Na het uitvaren kregen we uitleg over de Orca’s en de alhier aanwezige families en al snel hadden we ze in het vizier en kon het grote genieten gaan beginnen . Helaas hadden we een brok laaghangende bewolking boven ons tussen deze twee bergen die bleef hangen en dus voor het eerst geen volle zon en die hadden we nu echt wel even nodig . Voor de boot uit kruiste een groepje Dolfijnen en even later hadden we een groep van ongeveer 20 stuks Dalls Purpoise Whales langs de boot en dat echt kicken geblazen . Weer verder met de Orca’s en uiteindelijk doorgevaren naar een groepje kleine rotsen waar zeehonden en Zeeleeuwen wonen en daar zijn we een tijdje gebleven om te kunnen genieten van deze beesten en voldoende mogelijkheden te krijgen om foto’s te maken en filmopnames te maken . Aan het eind van de middag waren we weer terug in Alder Bay en moest ik nog een klein stukje rijden tot in Port Hardy village en het Hostel aldaar . Na aankomst wat inkopen gedaan en nog een lokaal rondje gewandeld en genoten van een Bald Eagle die niet ver van mij boven op een boom als een koning om zich heen zat te kijken .

Dag 10 / 03 September .

Eigenlijk zou ik vandaag naar San Jozef Bay gaan rijden en de ongerepte natuur aldaar gaan bekijken , maar deze rit werd mij ten stelligste ontraden door de mensen van het hostel om met een personenwagen te gaan doen . een groep Duitsers heeft dat de volgende dag wel gedaan en zijn in de loop van de avond terug gekomen met hun 4 auto’s , maar wel 1 x zonder voorruit en die is op deze dirtroads niet verzekerd en dus hadden ze een beste kostenpost .

Achteraf kan ik zeggen dat ik een goed besluit genomen heb door deze tocht niet te doen , maar ik zal toch nog een keer deze hoek moeten inplannen voor een later bezoek aan Canada .

Als alternatief had ik een rondrit door de omgeving gepland en ben begonnen om via het vliegveldje van Port Hardy naar Storeys Beach te rijden en daar een stuk te gaan wandelen en dat is daar heerlijk om te doen . Een groot en breed strand met veel watervogels langs de vloedlijn en Zeearenden boven je hoofd . Na deze wandeling naar de Quatse Rivier gereden en gezien dat ook hier , na het uitblijven van enige regenval van betekenis sinds begin Juni , het waterpeil te laag is voor de Zalmen om stroomopwaarts te kunnen gaan zwemmen en dus lag de monding van deze rivier helemaal vol met Zalm ; werkelijk rug aan rug . Vanaf de Quatse ben ik eerst doorgereden naar Coal Harbour om dit plaatsje te kunnen bekijken en het geweldige uitzicht over de Quatsino sound te bewonderen . na de terugrit heb ik mijn auto geparkeerd langs de oevers van de riviermonding en met open mond staan genieten van de enorme hoeveelheden zalm die je gewoon kunt zien zwemmen en springen in en boven het water en de grote hoeveelheden aan Zeearenden en Bald Eagles die zich daar vol komen eten met Zalm . de lokale bevolking was ook druk met pluggen aan het vissen en als je snel inhaalde had je altijd wel een zalm aan de haak “geharkt” zoals we dat hier noemen . Na het avondeten ben ik daar weer heengegaan en toen gezien dat bij afgaand tij er een werkelijke slachting plaatsvindt onder de Zalmen die in de kleine poeltjes overblijven en opgegeten worden door alles wat zich daar komt melden om mee te eten . Helaas kwam de duisternis mij iets te snel deze avond en ben ik terug gegaan naar het Hostel .

Dag 11 / 04 September .

Vandaag gaat de tocht 250 km. Noordwaarts naar Campbell River en dus eerst nog voldoende tijd om weer naar de oevers van de Quatse te gaan kijken bij de Zalmen en de Arenden en helaas was het zwaar bewolkt met wat gespetter en dus weinig mooie plaatjes meer kunnen schieten . Na weer 200 km bos de andere kant op kwam ik aan het begin van de middag aan in Campbell River en heb de auto geparkeerd bij de zuil van de 50ste parallel en daar vlakbij lag ook de Travelodge waar ik twee nachten zal verblijven . Vanaf hier heerlijk gaan wandelen langs de oevers en genoten van het uitzicht en de beeldentuin die daar is en de andere kunstwerken die je daar allemaal tegenkomt . Na het inchecken nog even naar de jachthaven gereden om te kijken waar ik mij morgenochtend moet melden voor de volgende excursie en dat was gemakkelijk te vinden . Deze avond alle gebruikte kleding tot op heden in de wasmachine van het Motel gedaan en voor CAD 4,00 was alles weer schoon en bruikbaar . Het mooie weer van de eerste week had mij een iets hoger verbruik van vooral shirts opgeleverd en dus was deze mogelijkheid een welkome mogelijkheid . ’s Avonds en ’s nachts een onweersbui over het water voorbij zien trekken en vanuit de kamer hier heerlijk van kunnen genieten . Verder ’s avonds niets meer gedaan .

Dag 12 / 05 September .

Vroeg op en na een zeer mager Continental ontbijtje ( de slechtste tot op heden ) naar de jachthaven gereden en mij bij de Floathouse gemeld voor de Berenexcursie naar de Bute Inlet . Met lichte regen vertrokken op de powerkajuitboot en op hoge snelheid anderhalf uur gevaren naar de Inlet en onderweg kunnen genieten van de bergen rondom en de laaghangende bewolking daartussen met het licht dat daar in fases tussendoor komt . Bij aankomst in Bute Inlet kwam er net een groepje mensen terug van de tocht over het eiland dat niet succesvol was geweest en onze gids vertelde dat ze vanaf 4 Juli nog een 100% berenscore hadden en dat graag nog even langer zo wilden houden . Met een oude schoolbus werden we met lage snelheid door een lokale inwoneres naar de eerste kijktoren gereden en toen we nog bezig waren deze te bestijgen sprong er even verderop een Grizzly uit het struikgewas de rivier in . pakte een zalm en verdween weer in het struikgewas en dat alles binnen enkele seconden . Ik kon nog net een foto van zijn achterwerk maken ………….. Met een Hert vlak achter onze kijktoren konden we de tijd doden met af en toe hier een foto van te maken en verder met spanning af te wachten of er nog wat uit het struikgewas tevoorschijn zou gaan komen . Na 20 minuten werd ons geduld beloond en kwam de Grizzly het struikgwas uit en liep voor onze neuzen langs door het water en net rechts voorbij nam hij de spurt op en dook bovenop een zalm en pakte deze met de poten en greep deze vervolgens in de bek en liep voor onze toren het water uit en ging op zijn gemak deze zalm opeten . De gids was blij met het behoudt van de 100% en ik met de platen die ik op dat moment stond te maken , WAUW !!! Na het opeten van de zalm was de honger nog niet gestild en liep hij weer het water in en kwam richting de toren en zo kon ik mooie close-ups maken en weer dook hij bovenop een zalm en pakte dus nummer 3 in ons bijzijn en met deze in de bek ging hij terug het struikgewas in van waaruit hij eerder tevoorschijn was gekomen . Weer terug in de bus zijn we nog bij de Andre drie torens geweest en overal een minuut of 20 gewacht , maar verder geen beren meer gezien . De gids bestelde meteen de foto’s bij die ik gemaakt had , want ook voor hem was het de eerste keer dat een beer vlak voor de neus zalm vangt en opeet en hij doet dit al enige jaren . Ondanks de niet aflatende regen is dit de topdag tot op heden ! Op de terugweg nog wat Dalls Purpoise Whales en Dolfijnen langs de boot gehad en daar nog weer wat foto’s van kunnen maken . ’s Avonds nog even heerlijk in het zwembad van de Travelodge gelegen en de dag nog een keer herbeleefd .

Dag 13 / 06 September .

Wakker geworden met stromende regen , dit moet nu geen gewoonte gaan worden . Na wederom een triest ontbijtje in de auto gestapt en vertrokken richting Victoria met geplande tussenstops in Chemainus en Duncan . veel regen gehad onderweg en in Chemainus niet het rondje kunnen wandelen om de muurschilderingen te gaan bekijken , want het regende gewoonweg te hard hiervoor . Volgende tussenstop is Duncan en bij het inrijden van dit kleine plaatsje klaarde het een beetje op en toen ik het vogelopvangcentrum binnenwandelde werd mij verteld dat ze eigenlijk dicht waren vanwege de regenval en de slechte voorspellingen voor de rest van de dag . Ik vroeg of ik toch even rond mocht wandelen en wat vogels mocht gaan bekijken en dat was in principe goed . Ik had daar op een boomstronk al een Bald Eagle zien zitten en daar moest ik gewoon heen , MOEST !! Het geluk was met mij op dit moment , want de zon brak zelfs even door en er kwamen twee families het centrum binnen die ook even rond wilden kijken en dus besloot men even open te gaan en nog even een vliegshowtje in elkaar te gaan draaien en dus kon ik naar “Manwe” lopen en deze American Bald Eagle van echt dichtbij gaan fotograferen en daarmee de diepe wens in vervulling te laten gaan om dit ooit eens te kunnen en mogen doen . De vliegshow van “Manwe” was ook indrukwekkend en de Redtail Falcon , de Barnowl en de Saker Falcon deden ook hun ding en zo werd het een geweldig anderhalf uur alhier in het centrum van de Pacific Northwest Raptors te Duncan . Meteen na de show begon het weer te regenen en dus was het laatste stukje tot in Victoria weer een nat tochtje en was het gelukkig heel gemakkelijk om bij het Robin Hood Motel te komen langs de Gorge , net noordelijk van de Inner Harbour . Meteen weer wat inkopen gedaan en een rustig avondmaal in het Motel gedaan op de kamer .

Dag 14 / 07 September .

De rugzak weer op en wandelend naar de Inner Harbour en ook hier had ik vanaf klokke 7 uur al weer de watervliegtuigen gehoord en dus moet ik daar dan heen ……………. Eenmaal daar aangekomen kom je in een heerlijk sfeertje terecht met de vele mogelijkheden tot tochtjes overal heen , scooters , auto’s , paard en wagen , kleine rondvaartbootjes , vissersbootjes , walvis/orca tochten , zeiltochten , met een watervliegtuig mee of gewoon een ritje door de stad in een open bus , noem maar op . ook hier veel marktkooplui langs de kades en het was gewoon heerlijk om hier rond te wandelen . Ook de gebouwen rond de Inner Harbour zijn geweldig , zoals het paleis van Queen Victoria 1 , de Dutch Belltower , het Empress Hotel en meer van deze gebouwen . de avond ervoor had ik al even via het internet gekeken naar een mogelijke extra walvis/orca tocht vanuit deze haven en ik had een ietwat hogere schuit gezien bij de “Princeofwhales “ en die leek mij wel wat en dus maar een kaartje gekocht voor de middagtocht . na nog wat verder rondgewandeld te hebben mij weer gemeld bij de boot en netjes op tijd uitgevaren en eenmaal buiten de haven ging het gas vol open en voeren we de Amerikaanse wateren in tot dat we bij de aldaar woonachtige groepen Orca’s aangekomen waren en daar werd ik eigenlijk een beetje niet goed van de ( te ) hoge hoeveelheid aan bootjes die hier rond de vissen lagen en dat was echt niet normaal meer ……..maar goed , daar hoorde ik zelf ook bij in dit geval ……………….. Nu in een zonnetje Orca’s kunnen fotograferen en na terugkomst in de haven lekker gegeten en weer terug gegaan naar het Motel aan de Gorge .

Dag 15 / 08 September .

Vandaag de derde echte wandeldag en hoe zal het gaan na de rust die ik de afgelopen dagen aan het been heb kunnen geven . Vol goede moed vertrokken met prachtig weer naar Sooke om aldaar eerst bij de Potholes te gaan kijken en na het parkeren van de auto gaan wandelen langs deze ingesleten rivierbedding en genoten van het zicht en de hoogteverschillen die je daar langs het wandelpad hebt . na de derde keer omlaag en weer omhoog langs een pad gaf het rechterbeen al weer aan dat het niet goed ging en het verder deel van de tocht kalm aan gedaan en niet te veel klimwerk meer gedaan . na de terugtocht naar de auto was het been in slechte staat en ben ik eerst naar Sooke zelf gereden om daar even bij de jachthaven te kijken en daarna naar East Sooke gereden om daar in het park te gaan wandelen en eigenlijk had ik hier een groot stuk moeten gaan wandelen en ook langs de getijdenpoelen te gaan wandelen en bij de Zeeotters te gaan kijken . Helaas moest ik na enkele honderden meters al rechtsomkeert maken en terug gaan naar de auto en dat heb ik ook maar gedaan . Om 12.15 uur was ik al weer terug in Victoria en ben eerst een uurtje op bed gaan liggen bij het Motel om even tot rust te komen en daarna ben ik weer in der auto gestapt en naar km 0 gereden van de Vancouver Island Highway en dus heb ik deze vanaf het noordelijkste punt tot aan het zuidelijkste punt gereden en daar heb ik de auto geparkeerd en ben heel rustig nog een stukje gaan wandelen langs het water en de pier op tot aan de vuurtoren en daar op een bankje gaan zitten om te kunnen kijken naar de bootjes en watervliegtuigen die voorbij kwamen met grote regelmaat . Eigenlijk een verloren dag , want ook naar Sooke zal ik nog een keertje terug moeten .

Dag 16 / 09 September .

Vandaag weer terug naar het vaste land en met een bezoek aan het Reiffel natuurgebied in de planning voor onderweg vertrokken met lichte regen vanuit Victoria richting Schwarz Bay en net voor de BC Ferry terminal de auto nog even maximaal volgetankt , want de benzine is op het eiland ongeveer 5 cent per liter goedkoper als op het vaste land . na de overtocht regende het heel erg hard en was het gewoonweg bijna donker buiten en met dit weer is het niet prettig wandelen in een natuurgebied en ben ik dus doorgereden en niet naar Reiffel geweest en doorgereden naar Vancouver Downtown en daar wat gaan eten en de auto geparkeerd in de buurt van Stanley Park en daar later ook gaan wandelen toen het weer bijna droog was geworden . Later in de middag mij gemeld bij het Buchan Hotel en daar 1 van de eigen parkeerplekken gehuurd voor de avond en nacht en zo was het parkeerprobleem voorbij . ’s Avonds nog heerlijk rondgewandeld door de stad en langs de boardwalk en in het donker is het daar ook goed toeven .

Dag 17 / 10 September en 11 September

Vroeg wakker en meteen vanuit het Hotel Stanley Park ingewandeld en het weer was weer prachtig buiten en lekker rondgewandeld in het laatste stukje dat ik nog niet gehad had en bij de “feeders” gekeken die daar op vaste plekken en op vaste tijden de beesten aldaar voeren . Deze feeder had doppinda’s en gepelde pinda’s en daarmee voerde hij de kleine vogels en de eekhoorns en die kwamen het gewoon vanuit zijn hand halen , echt prachtig !! Daarna ontbeten en uitgecheckd en weer naar de luchthaven gereden en de auto geparkeerd langs de startbaan en nog lekker in het zonnetje foto’s kunnen maken van de vliegtuigen alhier en de watervliegtuigen achter mij en in de loop van de middag de auto ingeleverd en mij weer bij de BA balie gemeld en de koffers ingeleverd voor de terugvlucht en vanuit de vertrekhal heerlijk in een luie stoel gaan zitten naar de vliegtuigen kijken en nog wat foto’s maken alvorens zelf weer aan boord te gaan voor de nachtvlucht terug naar London . Ik kan nu eenmaal niet slapen in een vliegtuig en baalde van het feit dat de luikjes dicht moesten blijven tot aan het ontbijt en ik dus niet naar buiten kon kijken , maar eenmaal met de cabineverlichting weer aan konden de luikjes weer open en waren we al weer binnen 3 uur vliegen van London en na de landing snel weer de mallemolen in en naar de volgende gate voor het laatste stukje terug naar Amsterdam . Op schiphol stond een kameraad van mij al te wachten en na het ophalen van de koffers naar huis gereden en een lekker bakkie Hollandse koffie gedronken en daarna de avond vol gemaakt met het uitpakken van de koffers en alvast een draai was in de machine te stoppen en hernieuwd kennis te maken met mijn katten . Na een onrustige nacht weer heerlijk wakker geworden in mijn eigen bedje .

Accomodaties deze reis:

Vancouver : Comfort Inn Hotel, goed basishotel in de stad, dicht bij Stanley Park.

Whistler : Bear Trail inn B&B-Cabins, mooi gelegen in upper village.

Powell River : Adventure B&B, helemaal geweldig en hele aardige mensen.

Kajakken Footprint: Helemaal geweldig.

Telegraph Cove : Telegraph Cove resort , aparte plek om te verblijven, leuke cabin.

Port Hardy : C&N Hostel, voor mij een eenmalig iets om in een hostel te verblijven.

Campbell River : Travelodge, basis motel met een slecht ontbijt, zeer matig.

Grizzly Excursie CRWW: Helemaal geweldig.

Victoria : Robin Hood motel aan de gorge, basis motel en niets meer dan dat.

Vancouver : Buchan Hotel, dicht bij Stanley Park, oud hotelletje.

Conclusie .

Ondanks wat fysieke problemen een geweldige vakantie gehad en in 2011 ga ik zeker weer die kant op !!

Dan de Rocky Mountains en weer terug over Vancouver Island .

We gaan weer sparen en plannen en dan doe ik zeker weer zaken met Kuoni en Footprint-Natureexplorations , want die organisaties zijn mij heel goed bevallen .

4301 foto’s gemaakt en anderhalf uur film en daarmee kom ik de winter wel door……..