• Header Jos 1
  • Header Jos 2
  • Header Jos 3
  • Header Jos 4
  • Header Jos 5
  • Header Jos 6
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

  Home

In januari was het erg druk op de zaak en niet veel tijd gehad om langs de baan te staan, maar soms moet je er wel even tussenuit knijpen om iets leuks te zien.

De F16's waren natuurlijk leuk om weer eens op Schiphol te mogen bewonderen!

Ik moest even naar ons kantoor toe en eenmaal uit de auto gestapt zag ik net de BHC opstijgen en dus snel even een paar plaatjes geschoten.

Ondertussen is de BHD ook binnengekomen en die ook even verwelkomd in de hangaar.

In Everett heeft de PH-BVP ( Boeing B777-300 ) haar eerste testvluchten gemaakt en ook die komt een dezer dagen naar Schiphol toe.

Ook in december weer lekker een paar keer aan het strand geweest en lekker op de pier gewandeld.

Tussen de drukte op het werk door af en toe even tijd kunnen maken om daar naar toe te rijden en te genieten van de wind en zee.

6 December waaide het hard en kwamen de golven over de zuiderpier heen geslagen.

Ook schepen hadden het zwaar te verduren buitengaats

De surfers hadden het ook niet gemakkelijk

20 December was het wat rustiger weer en met een zeer aangename temperatuur

Jos.

Op 10 December 2015 is de PH-BHA eindelijk aangekomen op Schiphol en ik kon dat van dichtbij meemaken!

Op het moment dat we bij hangaar 10 kwamen aanrijden kwam de kist net binnen en konden we deze voor onze ogen zien parkeren en de motoren uit zetten.

Daarna werd er een towbar gemonteerd en kon de kist naar het platform gesleept worden.

De deuren van H10 werden geopend en dus kon de kist naar binnen gereden worden.

De kist staat binnen. De trap komt er al aangereden, waarna wij aan boord kunnen gaan om de kist van binnen te bekijken.

De Captain opent de deur en de overdracht kan nu plaats gaan vinden. Leuk om dit eens van dichtbij mee te hebben kunnen maken.

Ook de PH-BHA is nu thuis!

Jos

Zaterdag 28 november 2015 was de derde editie van de Fjoertoer van Egmond en net als de eerdere twee edities gingen we weer mee wandelen over een afstand van 19 km.

De hele week waren de weersvoorspellingen al niet goed, maar op de vrijdag leek het even beter te worden en inderdaad was het deze zaterdag overdag redelijk weer, maar de regen en harde wind zouden nu pas in de avond gaan komen en dat hebben we geweten!!!!

We vroegen ons al af hoe de laatste 5 kilometer over het strand zou gaan worden, want we zouden windkracht 6 tot 7 krijgen in de periode dat wij op het strand zouden gaan wandelen.......

Vlak voordat wij om 17.20 uur zouden gaan starten brak de regen los en pakte de wind ook meteen op en was het vanaf de start al een natte bedoening onderweg, maar we liepen bijna overal wel aardig beschut voor de wind en dan heb je ook minder last van de regen op de kop. ondanks de regen gingen we prima vooruit en liepen we lekker mee in de stoet tot aan de duinen bij Bergen, want daar kregen we voor het eerst even te maken met de wind en die voelde fors aan! Na de stempelpost ga je omlaag het strand op en wij zijn meteen linksaf de strandtent in gegaan, net als vorig jaar en konden even de dikke jassen uit trekken en genieten van een bakkie warme chocomel met bitterballen...

Nadat we even bijgekomen waren hebben we de natte jassen weer aangetrokken en zijn aan de strandkant dit paviljoen uit gegaan en het strand op gegaan, maar zagen ineens niemand meer voor ons en ook niemand meer achter ons en dat voelde vreemd aan, want zo lang hadden we toch niet binnen gezeten? Een ander stel kwam vlak na ons het strand op en draaide al snel weer om waar wij de strijd tegen de elementen wel aan gingen. ver voor ons liepen er nog voldoende mensen op het strand en dus op karakter verder, maar Ilona had het er zwaar mee en na anderhalve kilometer tegen de wind in had ze het eigenlijk wel gehad en kwamen er Landrovers en Jeeps aangereden om iedereen van het strand te halen. Het bleek dat even voordat wij weer het strand opgegaan waren de organisatie bovenop het duin de doorgang afgesloten hadden wegens de te harde wind en een ieder die daar nog was tegengehouden werd en met bussen terug naar Egmond gebracht zouden gaan worden. Ondertussen waren de auto's op het strand de mensen, die niet meer verder konden, al aan het evacueren en waren er ook auto's naar de achterkant van de wandelende massa gereden om van daar af mensen op te gaan pikken en naar voren te gaan rijden. In dit geval waren wij nu de achtersten in koers en werden, samen met de mensen die vlak na ons het paviljoen uit gegaan waren, in een wagen van de Brandweer naar de finish gereden.

Eenmaal in Egmond zijn we een klein stukje terug gewandeld en toch door de finish gegaan, ook al voelde dit niet geheel lekker.

Ik had graag de tocht gewoon uitgelopen, want dat had ik gemakkelijk kunnen halen, maar ook de mensen die met de bus binnenkwamen konden nog finishen en dus accepteer ik deze overmacht situatie van de organisatie, die een juist besluit hebben genomen en een goed backup plan hadden en dus een pluim voor Le Champion en alle vrijwillige medewerkers die dit allemaal geregeld hebben om te voorkomen dat er iets echt fout zou zijn gegaan op het strand bij de nog verder toenemende wind. Ik heb nu alledrie speldjes en volgend jaar maar hopen op beter weer voor tocht nummer 4, want dan ben ik weer van de partij.

Jos.

Vandaag een vrije dag en dus even naar de Noorderpier bij Wijk aan Zee gereden om aldaar even een stukje te wandelen en van de harde wind te genieten.

De hekken van de pier zelf waren dicht en de stormvlag wapperde heftig op de windkracht 6 van dat moment. Op het strand was het rustig, op een groep paarden met berijders na.

Nadat alle sulky's verzameld waren gingen ze samen langs de vloedlijn richting het noorden en ben ik nog even wezen kijken bij de surfers in de branding.

Ondanks het feit dat het nu al dagen hard waait viel de hoogte van de waterstand mij nog wel mee en kwamen de golven wel over de pier heen, maar niet zo spectaculair als dat ik gehoopt had.

Jos